ایرباس

موفقیت ایرباس در سال بلوا

ایرباس غول هواپیماسازی اروپا، سال ۲۰۲۰ را با خوشحالی از موفقیت در شرایطی به پایان می‌برد که همه‌گیری ویروس کوید ۱۹ دردسرهای بزرگی برای صنعت هوانوردی غیرنظامی جهان ایجاد کرده‌است. در این سال، توسعه و تولید جت مسافربری ای۳۳۰-۸۰۰ با موفقیتی قابل‌توجه روبرو بود. این هواپیما، عضو کوچک‌تر خانواده ای۳۳۰نئو است که در واقع نسل بعدی هواپیماهای کلاسیک ای۳۳۰-۲۰۰ به‌شمار می‌رود. همچنین نمونه ای۳۳۰-۹۰۰ نئو به‌عنوان نمونه روزآمد ای۳۳۰-۳۰۰ به بازار عرضه شده‌است. هواپیمای ای۳۳۰-۸۰۰ می‌تواند ۲۵۷ نفر مسافر در سه کلاس مختلف را در خود جای دهد و برد آن از ۱۵ هزار کیلومتر تجاوز می‌کند. نمونه ای۳۳۰-۹۰۰ با ۲۸۷ صندلی، بردی کمتر و نزدیک به ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر دارد.

پیش از این، نمونه‌ ای۳۳۰-۹۰۰ با اقبال بیشتری در بازار روبرو بود و در دسامبر ۲۰۱۸، شرکت پرتقالی تی‌ای‌پی اولین مشتری آن شد. گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیمای ای۳۳۰-۸۰۰، در فوریه ۲۰۲۰ توسط اداره ملی هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا یاسا صادر شد . همچنین در آوریل ۲۰۲۰، گواهینامه ایتاپس معادل ۱۸۰ دقیقه برای این هواپیما کسب شد. در اکتبر ۲۰۲۰، کویت‌ ایرویز به‌عنوان اولین بهره‌بردار، نخستین فروند عملیاتی ای۳۳۰-۸۰۰ را تحویل گرفت و بلافاصله پس از تحویل از یک ماه بعد آن را در مسیر کویت به دوبی به‌کار گرفت. پیش از کریسمس نیز شرکت خطوط هواپیمایی اوگاندا، به‌عنوان دومین مشتری هواپیمای ای۳۳۰-۸۰۰ خود را تحویل گرفت. انتظار می‌رود دومین فروند این هواپیما به این ایرلاین آفریقایی در ژانویه ۲۰۲۱ تحویل داده شود.

ایرباس در سال ۲۰۲۰، عملکرد موفقی در عرضه نمونه‌های جدید خانواده ای۳۲۰نئو داشت. جدیدترین عضو این خانواده موسوم به ای۳۲۱اکس‌ال‌آر با برد ۸۷۰۰ کیلومتر، معادل ۱۳۰۰کیلومتر بیشتر از نمونه ای۳۲۱ال‌آر به بازار عرضه شد. انتظار می‌رود این هواپیمای جدید تا سال ۲۰۲۳ به مشتریان تحویل داده‌ شود. ایرباس امیدوار است این هواپیما عملکرد خوبی در بازار داشته باشد، زیرا هزینه عملیاتی آن پایین‌تر است و برای خطوط هواپیمایی در دوران پسا کرونا که به سختی باید ضرر خود را جبران کنند، گزینه‌ای جذاب به نظر می‌رسد. نکته جالب‌تر اینکه ایرباس تاکنون بیش‌از ۴۵۰ سفارش قطعی برای این هواپیما دریافت کرده‌است. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه جت مسافربری ای۳۲۱اکس‌ال‌آر، مصرف سوخت بسیار پایین آن حتی در مقایسه با هواپیماهای دوربرد است.

 

منبع:

simpleflying

 

*رونمایی از طرح‌های مفهومی جدید ایرباس برای هواپیمای بدون آلایندگی

*هواپیماهای تحویلی ایرباس به مشتریان در فوریه ۲۰۲۰

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها