ایرباس غول هواپیماسازی اروپا، سال 2020 را با خوشحالی از موفقیت در شرایطی به پایان می‌برد که همه‌گیری ویروس کوید 19 دردسرهای بزرگی برای صنعت هوانوردی غیرنظامی جهان ایجاد کرده‌است. در این سال، توسعه و تولید جت مسافربری ای330-800 با موفقیتی قابل‌توجه روبرو بود. این هواپیما، عضو کوچک‌تر خانواده ای330نئو است که در واقع نسل بعدی هواپیماهای کلاسیک ای330-200 به‌شمار می‌رود. همچنین نمونه ای330-900 نئو به‌عنوان نمونه روزآمد ای330-300 به بازار عرضه شده‌است. هواپیمای ای330-800 می‌تواند 257 نفر مسافر در سه کلاس مختلف را در خود جای دهد و برد آن از 15 هزار کیلومتر تجاوز می‌کند. نمونه ای330-900 با 287 صندلی، بردی کمتر و نزدیک به 13 هزار و 300 کیلومتر دارد.

پیش از این، نمونه‌ ای330-900 با اقبال بیشتری در بازار روبرو بود و در دسامبر 2018، شرکت پرتقالی تی‌ای‌پی اولین مشتری آن شد. گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیمای ای330-800، در فوریه 2020 توسط اداره ملی هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا یاسا صادر شد . همچنین در آوریل 2020، گواهینامه ایتاپس معادل 180 دقیقه برای این هواپیما کسب شد. در اکتبر 2020، کویت‌ ایرویز به‌عنوان اولین بهره‌بردار، نخستین فروند عملیاتی ای330-800 را تحویل گرفت و بلافاصله پس از تحویل از یک ماه بعد آن را در مسیر کویت به دوبی به‌کار گرفت. پیش از کریسمس نیز شرکت خطوط هواپیمایی اوگاندا، به‌عنوان دومین مشتری هواپیمای ای330-800 خود را تحویل گرفت. انتظار می‌رود دومین فروند این هواپیما به این ایرلاین آفریقایی در ژانویه 2021 تحویل داده شود.

ایرباس در سال 2020، عملکرد موفقی در عرضه نمونه‌های جدید خانواده ای320نئو داشت. جدیدترین عضو این خانواده موسوم به ای321اکس‌ال‌آر با برد 8700 کیلومتر، معادل 1300کیلومتر بیشتر از نمونه ای321ال‌آر به بازار عرضه شد. انتظار می‌رود این هواپیمای جدید تا سال 2023 به مشتریان تحویل داده‌ شود. ایرباس امیدوار است این هواپیما عملکرد خوبی در بازار داشته باشد، زیرا هزینه عملیاتی آن پایین‌تر است و برای خطوط هواپیمایی در دوران پسا کرونا که به سختی باید ضرر خود را جبران کنند، گزینه‌ای جذاب به نظر می‌رسد. نکته جالب‌تر اینکه ایرباس تاکنون بیش‌از 450 سفارش قطعی برای این هواپیما دریافت کرده‌است. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه جت مسافربری ای321اکس‌ال‌آر، مصرف سوخت بسیار پایین آن حتی در مقایسه با هواپیماهای دوربرد است.

 

منبع:

simpleflying

 

*رونمایی از طرح‌های مفهومی جدید ایرباس برای هواپیمای بدون آلایندگی

*هواپیماهای تحویلی ایرباس به مشتریان در فوریه ۲۰۲۰

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *