نقص فنی موتور

نقص فنی موتور و تغییر مسیر بی۷۷۷ هلندی در شب سال نو

در شب تحویل سال ۲۰۲۱، بروز نقص فنی برای موتور جت مسافربری بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ئی‌آر متعلق به شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام هلند، باعث شد تا هواپیما با انحراف مسیر برنامه‌ریزی ‌شده خود از شانگهای به آمستردام در فرودگاه بین‌المللی پکن فرود اضطراری انجام دهد. پرواز شماره ۸۹۶ خطوط هواپیمایی کی‌ال‌ام، در قالب یک پرواز برنامه‌ریزی شده روزانه، فرودگاه بین‌المللی پودونگ شانگهای را به مقصد فرودگاه شیپول آمستردام ترک کرد. زمان تقریبی پرواز، ۱۲ ساعت و ۵ دقیقه اعلام شده ‌بود. شرکت کی‌ال‌ام به‌عنوان خط هواپیمایی حامل پرچم هلند از دو مدل ۲۰۰ئی‌آر و ۳۰۰ئی‌آر بوئینگ ۷۷۷ در این مسیر دوربرد استفاده می‌کند.

نقص فنی موتور

این پرواز با یک ساعت و نیم تاخیر از فرودگاه شانگهای، در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ انجام شد. زمانی‌که هواپیما در میانه پرواز در مرحله سیر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از جنوب شرق ایرکوتسک روسیه قرار داشت، خدمه پروازی متوجه بروز نقص فنی در موتور سمت چپ از نوع موتور توربوفن جی‌ئی۹۰ شدند. هواپیما در آن زمان در ارتفاع ۳۲ هزار پایی مشغول پرواز بود. پس از بررسی سریع حادثه و مرور رویه‌های ایمنی، خلبان تصمیم گرفت که در باند فرودگاه پکن به زمین بنشیند.

نهایتا خلبان با خاموش کردن موتور سمت چپ و کاهش ارتفاع، به سمت فرودگاه پکن حرکت کرد و سه ساعت و نیم بعد در پایتخت چین هواپیما را به زمین نشاند. بررسی اولیه موتور حادثه‌دیده پس از نشستن در فرودگاه پکن توسط تکنسین‌های تعمیر و نگهداری، نشان می‌دهد که چند قطعه فلزی در انتهای موتور مشاهده شده‌است. شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام این هواپیما را در سال ۲۰۰۸ تحویل گرفت و هم‌اکنون بیش از ۱۴ فروند جت مسافربری بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ئی‌آر را در ناوگان عملیاتی خود در اختیار دارد.

 

منبع:

simple flying

 

*موتورهای دردسرساز عامل زمین‌گیر شدن بوئینگ۷۷۷ هلندی در پکن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها