ایر کانادا

نقص موتور بوئینگ۷۳۷ مکس ایر کانادا

خدمه پروازی هواپیمای بوئینگ۷۳۷‌ مَکس۸ متعلق به شرکت ایر کانادا، در حال پرواز بدون مسافر از آریزونا به کِبِک با مشاهده نقص فنی در موتور سمت چپ و عدم تعادل در مخازن سوخت در بال‌ها با اعلام شرایط اضطراری، پرواز را متوقف کرده و یک ساعت و ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه مبدا در فرودگاه توسان به زمین نشست. این هواپیما در تاریخ ۲۲ دسامبر از فرودگاه شهر مارانا در ایالت آریزونا آمریکا به مقصد مونترآل در استان کبک کانادا در حال پرواز بود که وقوع دو حادثه مرتبط به هم، موجب لغو پرواز و فرود اضطراری در توسان شد. لحظاتی کوتاه پس از برخاستن پرواز شماره ۲۳۵۸ از فرودگاه مبدا، خدمه پروازی هشداری در مورد کاهش فشار هیدرولیک در موتور سمت چپ هواپیما دریافت کرد.

نقص موتور بوئینگ

پس از بررسی دستورالعمل‌های اضطراری با چک‌لیست‌های مرتبط خلبان تصمیم گرفت پرواز را ادامه دهد. در ادامه مسیر و زمانی که هواپیما به ارتفاع ۳۹ هزار پایی رسیده بود، هشداری مبتنی بر عدم تعادل سوخت در مخزن سمت چپ دریافت شد که بر اساس آن، خلبان تصمیم گرفت موتور سمت چپ هواپیما را خاموش کند و با اعلام شرایط اضطراری درخواست فرود در نزدیک‌ترین فرودگاه در توسان آریزونا را از مرکز کنترل ترافیک آمریکا ارائه نماید. بر این اساس، ۸۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه مبدا، بوئینگ۷۳۷ مَکس ایر کانادا در باند شماره ۱۱ فرودگاه توسان به زمین نشست و پس از بازرسی‌های اولیه برای بررسی‌ دقیق‌تر به آشیانه‌ای در حاشیه فرودگاه منتقل شد.

نقص موتور بوئینگ

بلافاصله هیاتی از اداره امنیت ترابری کانادا برای بررسی حادثه به توسان اعزام شد. هواپیمای مورد اشاره در ژوئن ۲۰۱۸ در کانادا تحویل داده شده و اخیرا پس از بروز مشکلات ناشی از همه‌گیری کوید-۱۹، ایر کانادا در فوریه ۲۰۲۰، این هواپیما را برای نگهداری طولانی‌مدت تا پیش از فعال شدن مجدد پروازها به آریزونا فرستاده بود. ایر کانادا به‌عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم کانادا مجموعا ۲۴ فروند جت مسافربری ۷۳۷ مَکس۸ در ناوگان عملیاتی خود دارد. این هواپیما به دو موتور توربوفن روزآمد لیپ-‌۱بی محصول شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال مجهز است.

 

منبع:

simpleflying

 

*توربین‌های زیمنس برای نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی کانادا

*تداوم تولید موتورهای Leap-1B برای هواپیماهای زمین‌گیر شده بوئینگ ۷۳۷مکس

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها