واماندگی موتور

واماندگی موتور و دردسر برای جمبوجت قرقیزی (سوانح هوایی بخش سی و هفتم)

یک فروند هواپیمای بوئینگ بی۷۴۷-۲۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی آیروستان مستقر در قرقیزستان، پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی کراچی پاکستان، به علت واماندگی موتور مجبور به بازگشت به فرودگاه مبدا و فرود اضطراری شد. این شرکت قرقیزی، دو فروند بوئینگ ۷۴۷ و یک فروند ایرباس ای۳۰۰ در ناوگان خود دارد. پرواز شماره ۷۵۲ شرکت آیروستان، فرودگاه بین‌المللی کراچی را به مقصد فرودگاه بین‌المللی قاهره ترک می‌کرد. کمتر از ۱۵ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه کراچی و در حالی که هواپیما در ارتفاع ۳۰ هزار پایی قرار داشت، فرآیند اوج‌گیری متوقف شد و خلبان با اعلام شرایط اضطراری ناشی از واماندگی موتور، درخواست فرود اضطراری کرد.

در این حادثه، موتور شماره ۴ که از نوع جِی‌تی۹دی است، دچار واماندگی شده و خلبان مجبور به خاموش کردن آن شد. پس از خاموش کردن موتور، خدمه پروازی از برج مراقبت درخواست پرواز در ارتفاع ۱۸ هزار پا را ارائه کرد و با حفظ ارتفاع بر فراز فرودگاه کراچی به پرواز خود ادامه داد. علت این امر، نیاز به سوزاندن سوخت موجود در باک‎‌ها و کاهش وزن هواپیما جهت فرود ایمن در فرودگاه بود که بر این اساس، هواپیمای مذکور به مدت ۴۵ دقیقه در محدوده دریای عرب و شهر کراچی با حفظ ارتفاع به پرواز خود ادامه داد. تقریبا یک ساعت پس از برخاستن، جمبوجت قزاقستانی موفق به فرود اضطراری ایمن در کراچی شد.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ با ۳۴ سال عمر عملیاتی، اولین بار در سال ۱۹۸۷ به ناوگان عملیاتی یونایتد ایرلاینز پیوسته بود. این هواپیما از اکتبر ۲۰۲۰، به شرکت قزاقستانی آیروستان تحویل داده شد و قبل از آن چند بار دست به دست شده بود و مدتی نیز به‌‌عنوان هواپیمای باربری مشغول به فعالیت بود. بوئینگ ۷۴۷ یکی از قابل‌اطمینان‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان است و حادثه اخیر در فرودگاه کراچی نیز نشان داد که این پرنده علیرغم گذشت زمان زیادی از توسعه، کماکان گزینه‌ای جذاب برای صنعت هوانوردی جهان خواهد بود.

 

منبع:

simpleflying

 

*نقص مرگبار در مکانیزم کنترل پره ملخ ایلیوشین ۱۸ (سوانح هوایی سی و سوم)

*سستی اتصال پوشش بیرونی CF6-6D (سوانح هوایی سی و چهارم)

*سهل‌انگاری مرگبار در دوسلدورف؛ فاجعه در هامبورگ (سوانح هوایی سی و پنجم)

*برخورد با مرغان دریایی بر فراز ژوکوفسکی (سوانح هوایی سی و ششم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها