چین در برنامه توسعه 5 ساله جدید خود منتهی به سال 2025، توسعه موتور توربوفن بومی سی‌جی1000 ویژه نصب بر روی جت مسافربری باریک‌پیکر سی919 را در اولویت قرار داده‌است. همچنین ورود به حوزه توسعه موتورهای توربوفن پرقدرت برای نصب بر روی هواپیماهای پهن‌پیکر، موردتوجه دولت چین در طرح توسعه پیش‌رو است. در حال حاضر، جت مسافربری بومی سی919 محصول چین به موتورهای توربوفن غربی از جمله لیپ مجهز است و این کشور برای کسب استقلال کامل در این عرصه فناورانه، نیاز به تولید بومی موتور دارد. در سال 2018، آمریکا چند عامل اطلاعاتی چین را به جرم سرقت اطلاعات فنی در زمینه موتورهای توربوفن متهم کرد. پکن همواره اتهامات واشنگتن را رد می‌کند.

برنامه توسعه جت مسافربری باریک‌پیکر سی919 چین، مطابق بر برنامه زمانبندی از پیش تعیین‌شده پیش رفته و انتظار می‌رود تا پایان 2021، گواهینامه صلاحیت پروازی این هواپیما دریافت شود. شرکت هواپیمایی چاینا ایسترن ایرلاینز، به‌عنوان اولین مشتری این هواپیما را به خدمت خواهد گرفت. دولت چین در طرح توسعه 5 ساله بعدی خود، بهره‌برداری عملیاتی از جت مسافربری سی919 را با هدف گردآوری بازخوردها و یافتن زمینه‌های بهبود برای توسعه هواپیمای مسافربری روزآمدتر و توانمندتر مدنظر قرارداده‌است. روسیه با چین توافق کرده که در توسعه جت مسافربری پهن‌پیکر سی‌آر929 به این کشور کمک کند.

 

منبع:

reuters

 

*تمدید مجوز فروش موتورهای لیپ به چین

*سنگ‌اندازی آمریکا برای فروش موتورهای هوایی لیپ به چین

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *