کلرادو

راه‌حل چابک جنرال ‌الکتریک برای پروژه نیروگاهی کلرادو

جنرال الکتریک شش واحد توربین گاز مشتق از موتور هوایی ال‌ام ۲۵۰۰اکسپرس خود را برای رفع نیاز مقطعی شرکت آب و برق کلرادو اسپرینگز تامین کرده‌است. این نیاز ناشی از خارج کردن زودتر از موعد نیروگاه ذغال سنگ‌سوز این شهر از چرخه بهره‌برداری و رفع نیاز ساکنان محلی به برق در مدت اجرای پروژه ایجاد شده‌است. بر اساس اعلام مسئولان محلی، راه‌اندازی نیروگاه جدید و اتصال آن به شبکه توزیع برق تا سال ۲۰۲۵ تکمیل می‌شود و در این مدت برق موردنیاز توسط توربین‌های گاز سیار جنرال الکتریک تامین خواهد شد.

اداره آب و برق کلرادو اسپرینگز در راستای سیاست‌های ایالت کلرادو برای کاهش آلایندگی‌های گلخانه‌ای در صنایع حمل و نقل، تولید برق و سایر حوزه‌ها تصمیم گرفته نیروگاه ذغال‌ سنگ‌سوز مارتین دِرِیک را تا پایان سال ۲۰۲۲ از مدار عملیاتی خارج نماید. پیش از این قرار بود این پروژه در سال ۲۰۳۴ انجام شود، اما با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه زیست‌محیطی و رویکردهای جدید دولت آمریکا، اجرای پروژه ۱۲ سال زودتر کلید خورده‌است. جنرال الکتریک توربین‌های گاز ال‌ام۲۵۰۰اکسپرس خود را به‌عنوان گزینه‌ای انعطاف‌پذیر برای رفع نیاز کلرادو اسپرینگز در این فاز انتقالی عرضه کرده‌است. بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، آلاینده‌های کربنی در این منطقه نسبت به سال ۲۰۰۵ به میزان ۸۰ درصد کاهش پیدا کند.

هر واحد توربین گاز مشتق از موتور هوایی ال‌ام۲۵۰۰اکسپرس توان خروجی معادل ۳۴ مگاوات را تامین می‌کند. با توجه به ساختار کاملا ماژولار توربوژنراتورهای ال‌ام۲۵۰۰اکسپرس، مونتاژ نمونه‌های عملیاتی آن در تاسیسات جنرال الکتریک در مدت زمان کمتر از سه هفته به‌طور کامل انجام می‌شود. این واحدهای نیروگاهی سیار جهت تامین برق در محل‌های دور از دسترس و همچنین مرتفع کردن نیاز مقطعی در مواردی مانند پروژه کلرادو اسپرینگز به کار گرفته می‌شوند. هر واحد از این مجموعه شامل یک توربین مشتق از موتور هوایی ال‌ام۲۵۰۰ به علاوه کمپرسور و سامانه کنترل آلایندگی است. همچنین یک ژنراتور راه‌انداز دیزلی نیز به این مجموعه اضافه شده‌است.

 

منبع:

diesel & gas turbine

 

*نصب اولین توربین ال‌ام۲۵۰۰ در اروپا توسط ام‌تی‌یو

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش پنجم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها