ایرباس ای350-900

ترنت موتور اختصاصی ایرباس ای۳۵۰-۹۰۰

رولز رویس توافقی را با ایرباس نهایی کرد که بر اساس آن، موتور ترنت اکس‌دبلیوبی محصول این شرکت، به‌عنوان گزینه انحصاری تامین نیروی پیشران برای جت مسافربری ای۳۵۰-۹۰۰ تا پایان دهه جاری میلادی باقی خواهد ماند. این در حالی است که طی یک سال گذشته، جنرال الکتریک در تکاپو بسیار بود تا مسئولان ایرباس را به استفاده از محصولات این شرکت برای نصب بر روی خانواده ای۳۵۰ قانع کند. به نظر می‌رسد بر اساس توافق انجام‌گرفته، دست‌کم تا سال ۲۰۳۰، نمونه ای۳۵۰-۹۰۰ تنها با موتورهای ترنت اکس‌دبلیوبی به بازار عرضه خواهند شد. در عین حال، رولز رویس طرح خود برای توسعه موتور توربوفن با نسبت گذردهی بسیار بالا اولترافن را با هدف مونتاژ اولین نمونه پیش‌تولیدی آن تا پایان سال جاری میلادی با جدیت دنبال می‌کند.

ایرباس تاکنون بیش از ۷۴۵ سفارش برای هواپیمای ای۳۵۰-۹۰۰ خود دریافت کرده و این در حالی است که مجموع سفارش‌های دریافتی برای نمونه بزرگتر ای۳۵۰-۱۰۰۰ شرکت ایرباس، تنها ۱۶۸ فروند است. این نمونه نیز بطور انحصاری به موتور ترنت اکس‌دبلیوبی مجهز می‌شود. در عین حال، رولز رویس سال گذشته شواهدی را به دست آورد که نشان از خوردگی در پره کمپرسور موتور ترنت اکس‌دبلیوبی در موتورهایی با سیکل عملیاتی بالا را حکایت می‌کرد. همچنین این مشکل برای پره‌های موتور ترنت۱۰۰۰ نصب‌شده بر روی بوئینگ۷۸۷ دریم‌لاینر نیز مشاهده می‌شد. تلاش‌های رولز رویس برای رفع این مشکل با جدیت ادامه دارد.

 

منبع:

Flight Global

 

*هواپیماهای تحویلی ایرباس به مشتریان در فوریه ۲۰۲۰

*تعطیلی موقت خط تولید رولز رویس در تابستان ۲۰۲۱

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها