موتور اولترافن

رولز رویس کار بر روی اولین موتور اولترافن را شروع ‌کرد

رولز رویس کار بر روی اولین نمونه پیش‌تولیدی موتور توربوفن نسل آینده اولترافن را در تاسیسات اختصاصی خود در دِربی انگلستان آغاز کرد. اولترافن که انتظار می‌رود عنوان بزرگترین موتور توربوفن جهان را بدست آورد، با قطر فن ۳،۵۶ متر به‌عنوان مبنایی برای خانواده جدیدی از موتورهای توربوفن نسل آینده تبدیل می‌شود که در مقایسه با نسل اول موتورهای توربوفن خانواده ترنت، مصرف سوخت آنها دست‌کم ۲۵ درصد کمتر خواهد بود. انتظار می‌رود رولز رویس کار بر روی اولین نمونه پیش‌تولیدی و اثبات‌گر فناوری اولترافن را تا پایان سال جاری میلادی تکمیل نماید. علیرغم تلاش‌های جدید برای استفاده از موتورهای هیبریدی و بکارگیری سوخت هیدروژن در موتورهای هوایی، برآوردها نشان می‌دهد تا مدت‌‌های طولانی برای هواپیماهای پهن‌پیکر، موتورهای توربین گاز هوایی گزینه اصلی برای تامین نیروی پیشران خواهند بود.

رولز رویس نیز این ارزیابی را در چشم‌انداز کاری خود فرض قرار داده‌است. بهره‌وری بالای این موتور اولترافن به رولز رویس کمک می‌کند تا کارکرد عملیاتی آن را اقتصادی کند. از طرف دیگر، این شرکت پیشرو قصد دارد اولین آزمایش‌های این موتور را با استفاده از سوخت‌های پایدار هوانوردی موسوم به اس‌ای‌اف انجام دهد تا وابستگی آن به سوخت‌های سنتی گران‌قیمت را به بیشترین مقدار ممکن کاهش دهد. چندین مرکز پیشرو توسعه فناوری هوایی و هوافضایی در انگلستان، آلمان و سایر کشورهای اروپایی در این پروژه به رولز رویس کمک می‌کنند. با آغاز کار بر روی اولین نمونه پیش‌تولیدی اثبات‌گر فناوری، قطعات اولترافن از نقاط مختلف به دربی برای مونتاژ نهایی می‌رسند. پره‌های فن تیتانیوم کربنی در بریستول انگلستان تولید می‌شوند. جعبه‌دنده ۵۰ مگاواتی این موتور در آلمان ساخته می‌شود.

رولز رویس موتور اولترافن را به‌عنوان بخشی از چشم‌انداز خود برای تحقق ایده موتور هوشمند توسعه می‌دهد و در آزمایش‌های توسعه‌ای برای نمونه‌های اولیه، نوآوری‌های قابل‌توجهی را انجام خواهد داد. برای مثال، هر پره فن یک همزاد دیجیتال دارد که تمام داده‌های گردآوری‌شده از آزمایش‌ها در آن ذخیره خواهد شد. مهندسان طراح رولز رویس بر اساس این اطلاعات، رفتارهای کارکردی این قطعه حساس را ارزیابی می‌کنند. قرار است نمونه اثبا‌ت‌گر فناوری اولترافن در تاسیسات آزمایش‌ جدید رولز رویس موسوم به تست‌بِد۸۰ که بزرگترین سلول تست هوایی جهان نیز در آن قرار دارد، انجام شود. رولز رویس برای ساخت این تاسیسات ۹۰ میلیون پوند هزینه کرده‌است. رولز رویس مدعی است که بیش از ۱۰ هزار پارامتر مختلف را در آزمایش‌های اولترافن اندازه‌گیری و ثبت خواهد کرد.

مشخصه‌های برجسته مهندسی این موتور شامل معماری سه هسته‌ای پیشرفته رولز رویس و محفظه احتراق روزآمد آن با قابلیت دستیابی به بالاترین بهره‌وری سوزش و کمترین آلایندگی است. ساخت پره‌های فن از ترکیب کربن و تیتانیوم و پوشش آن از مواد مرکب منجر به کاهش وزن قابل‌ملاحظه در آن موتور نسبت به موتورهای مشابه شده‌است. همچنین بکارگیری مواد مرکب ماتریسی سرامیکی برای قطعات داغ توربین، یک مزیت مهم در این موتور به شمار می‌رود. همچنین طراحی دنده‌ای این موتور، امکان تامین موثر نیروی پیشران برای موتورهای پرقدرت با گذردهی بالای نسل آینده را فراهم آورده‌است. رولز رویس دست‌کم تا سال ۲۰۲۳، مراحل آزمایش و ارزیابی موتورهای توربوفن را ادامه می‌دهد و امیدوار است تا پایان این دهه، نمونه‌های تولیدی آن را به بازار عرضه نماید.

 

منبع:

ainonline

 

*رولزرویس موتور اولترافن را با سوخت هوایی پایدار آزمایش می‌کند

*رولز رویس بخشی از کسب و کار خود را به یک شرکت روس می‌فروشد

1
دیدگاه بگذارید

avatar
1 دیدگاه‌ها
0 پاسخ‌ها
0 دنبال‌کننده‌
 
پربازدیدترین دیدگاه‌ها
داغ ترین دیدگاه‌ها
1 نویسندگان دیدگاه
reza نویسندگان دیدگاه‌‌های اخیر
  مشترک شدن  
جدیدترین قدیمی‌ترین بیشترین رای
اطلاع رسانی
reza
مهمان
reza

عجب سایت فوق العاده ای !