ایرباس ای220

یک میلیون ساعت عملیاتی برای موتورهای ایرباس ای۲۲۰

یک میلیون ساعت کارکرد عملیاتی ثبت‌شده برای موتورهای توربوفن دنده‌ای نصب‌شده بر روی ناوگان هواپیماهای ایرباس‌ای۲۲۰، بهانه‌ای برای جشن گرفتن و امیدواری به بهبود اوضاع کسب‌وکار در اختیار پرت‌اندویتنی قرار داد. اولین هواپیمای ایرباس‌ ای۲۲۰ در سال ۲۰۱۶ وارد خدمت عملیاتی شد که البته آن زمان، به‌عنوان خانواده سی‌سریز شرکت بمباردیه شناخته می‌شد و هنوز مالکیت پروژه به ایرباس منتقل نشده بود. علیرغم وجود مشکلات جزئی در موتورهای توربوفن دنده‌ای پرت‌اندویتنی نصب‌شده بر روی هواپیمای ای۲۲۰، اما بسیاری از تحلیل‌گران موفقیت این جت مسافربری در بازار هوایی را مدیون عملکرد موثر موتور آن می‌دانند.

ثبت بیش از یک میلیون ساعت کارکرد عملیاتی توسط ۱۵۰ فروند هواپیمای ایرباس ای۲۲۰ عرضه‌شده نشان می‌دهد که بطور تقریبی می‌توان میانگین ساعت کارکردی هر موتور نصب‌شده روی هواپیما را ۳۳۰۰ ساعت در نظر گرفت. اولین پرواز تجاری این هواپیما در روز جمعه ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶، توسط شرکت هواپیمایی سوئیس از زوریخ به پاریس انجام شد. از آن زمان تاکنون، ایرلاین‌های مختلفی بهره‌برداری از آن‌ها را آغاز کردند که در آن میان می‌توان به شرکت‌های هواپیمایی دلتا، ایرکانادا و شرکت هواپیمایی کره اشاره کرد. شرکت ایربالتیک همه ناوگان عملیاتی خود را از ایرباس ای۲۲۰ تشکیل داده‌است.

ایرفرانس نیز اولین ایرباس ای۲۲۰ خود را در سپتامبر سال جاری تحویل می‌گیرد و انتظار می‌رود در مجموع ۶۰ فروند از این هواپیما را وارد خدمت ‌نماید. در مراحل اولیه آزمایش‌های کارخانه‌ای پیش از طراحی نمونه‌های عملیاتی، بمباردیه در سال ۲۰۱۴، حادثه‌ای را مربوط به بروز نقص برای روتور توربین موتور ای۲۲۰ در حین یک آزمایش زمینی گزارش کرد. در سال ۲۰۱۶، پرت‌اندویتنی با مشکلاتی در شکل‌دهی به پره‌های فن موتور پی‌دبلیو۱۵۰۰جی برای نصب بر روی هواپیمای ای۲۲۰ مواجه شد که مقداری زمانبندی تولید این موتورها را دستخوش تاخیر کرد.

در سال ۲۰۱۹، گزارش چند حادثه پشت سر هم توسط کاربران موتور پی‌دبلیو۱۵۰۰جی نگرانی زیادی برای استمرار پرواز عملیاتی هواپیمای ای۲۲۰ ایجاد کرد، اما خوشبختانه با پیگیری پرت‌‌اندویتنی در فاصله‌ نه چندان کوتاه از زمین‌گیر شدن هواپیما، مشکل مرتفع شد. پرت‌اندویتنی امیدوار است با بهبود شرایط کسب‌وکار در صنعت حمل و نقل هوایی غیرنظامی جهان از سال‌های آینده، با فروش تعداد قابل‌توجهی از این موتورها ضرر و زیان حاصل از همه‌گیری کوید ۱۹ در یکسال و نیم اخیر را جبران نماید.

 

منبع:

simpleflying

 

*امریه جدید برای به‌روزرسانی سامانه کنترل موتور هواپیماهای ایرباس ای۲۲۰

*چالش در سوئیس‌ایر: نقص فنی پیاپی در موتور ناوگان تازه‌نفس ای۲۲۰

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها