سلول تست

افتتاح سلول تست برای آینده توسط رولز رویس

رولز رویس طی مراسمی رسمی و پر زرق و برق در دربی انگلستان، سلول تست جدید خود موسوم به بستر آزمایشی ۸۰ یا تستِ‌بد۸۰ را افتتاح کرد. این سلول تست اگرچه بطور ویژه در پروژه توسعه موتور نسل آینده اولترافن بکار گرفته می‌شود، اما برای آزمایش و ارزیابی موتورهای دیگر از جمله نمونه‌های هیبریدی و الکتریکی و همچنین ارزیابی استفاده از سوخت‌های پایدار مورداستفاده قرار خواهد گرفت. پروژه ساخت و راه‌اندازی این سلول تست روزآمد، با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۰۵ میلیون یورویی رولز رویس در مدت سه سال انجام شده‌است.

این سلول تست، در مساحتی معادل ۷۵۰۰ مترمربع ساخته شده و اندازه آن بیش از یک زمین فوتبال است. رولز رویس موتور ترنت اکس‌دبلیوبی را بعنوان اولین نمونه آزمایش‌شده در تستِ‌بد۸۰ نصب کرده‌است. اگرچه از سلول تست جدید رولز رویس موسوم به تستِ‌بد۸۰ بعنوان بزرگترین نمونه در جهان یاد می‌شود، اما بکارگیری فناوری‌های روزآمد اندازه‌گیری در آن نیز حائز اهمیت است. برنامه توسعه موتور توربوفن اولترافن بطور متمرکز در این سلول انجام می‌شود و انتظار می‌رود آزمایش‌های زمینه نمونه اثبات‌گر فناوری این موتور، در سال ۲۰۲۲ آغاز شود. تاسیسات رولز رویس در منطقه دربی انگلستان از اواخر دهه ۱۹۶۰ با توسعه موتور توربوفن نام‌آشنای آربی۲۱۱ آغاز شد و کماکان ادامه دارد.

راه‎اندازی این سلول تست جدید، از سه راهبرد بنیادی رولز رویس پشتیبانی می‌کند. اولین راهبرد، به ارتقاء بهره‌وری توربین‌های گاز معطوف است و در این مرکز، امکان آزمایش طیف متنوعی از موتورها از ترنت اکس‌دبلیوبی و ترنت۱۰۰۰ تا اثباتگر فناوری اولترافن وجود دارد. راهبرد دیگر، به ملاحظات محیط زیستی مربوط می‌شود و تعهد رولز رویس به تغییر استفاده از سوخت‌های سازگار با محیط زیست که امکان آزمایش آن‌ها در این مرکز فراهم شده‌است.

مخزنی با ظرفیت ۱۴۰ هزار لیتر در کنار این مرکز تعبیه شده که امکان نگهداری سوخت‌های معتبر و از جمله سوخت‌های پایدار هوایی را دارد. راهبرد سوم، به توسعه موتورهای هیبریدی و توسعه سامانه‌های پیشرانش الکتریکی مربوط می‌شود که تعمیرات لازم در این زمینه در تستِ‌بد۸۰ اندیشیده شده‌است. رولز رویس در ساخت و راه‌اندازی این مرکز همکاری تنگاتنگی با شرکت ام‌دی‌اس آیرو تست مستقر در اتاوا کانادا داشته‌است.

 

منبع:

air-cosmos

 

*رولز رویس کار بر روی اولین موتور اولترافن را شروع ‌کرد

*بزرگ‌ترین سلول تست موتورهای هوایی عملیاتی جهان [فیلم]

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها