چاپ سه بعدی

برنامه تولید قطعات موتور پی‌دی۱۴ با چاپ سه بعدی

هلدینگ معظم دولتی روستک، مرکز فناوری‌های تولید افزایشی موسوم به سی‌ای‌تی را با هدف تسریع و تسهیل ساخت قطعات موتور توربوفن روزآمد پی‌دی۱۴ با استفاده از چاپ سه بعدی راه‌اندازی کرده‌است. انتظار می‌رود این مرکز تا سال ۲۰۲۴، ظرفیت ساخت ۲ هزار قطعه از جمله تجهیزات مرتبط با سوخت‌رسانی به موتور پی‌دی۱۴ را داشته باشد. در واقع ساخت قطعات سامانه سوخت موتور، بعنوان اولین گام در مسیر تولید کامل قطعات با روش‌های تولید افزایشی در دستور کار قرار گرفته‌است.

اتحادیه موتورسازان روسیه یوئی‌سی، قصد دارد زمان ساخت یک موتور کامل را از ۶ ماه به کمتر از ۳ هفته با تکیه بر روش‌های تولید افزایشی کاهش دهد. نکته دیگر، کاهش وزن قطعات ساخته‌شده با چاپ سه بعدی است که در عین حفظ شرایط کارکردی و عملکردی خود، وزن موتور را کاهش داده و امکان حمل بار مفید بیشتر توسط هواپیمای حامل موتور را فراهم می‌آورد. موتور پی‌دی۱۴، اولین موتور توربوفن هوایی غیرنظامی روسیه بشمار می‌رود که در چند دهه اخیر توسعه یافته‌است.

انتظار می‌رود که هزینه بهره‌برداری عملیاتی از این موتور نسبت به نمونه‌های مشابه، تا ۱۷ درصد کمتر باشد. مرکز ساخت افزایشی قطعات موتور روستک، در سپتامبر ۲۰۲۱، مجوزهای لازم را از دولت روسیه برای فعالیت دریافت کرده‌است. همچنین برنامه مشابهی برای ساخت قطعات با این روش برای موتورهای پی‌دی۳۵، وی‌کی۶۵۰وی و وی‌کی۱۶۰۰وی وجود دارد. در حال حاضر، مرکز سی‌ای‌تی، بیش از ۴۵۰ قطعه برای موتورهای مختلف روسی تولید و عرضه می‌کند.

 

منبع:

uecrus

 

*آزمایش هسته اصلی موتور پی‌دی۱۴ با خاکستر آتشفشان

*نقاط عطف در پروژه توسعه موتور توربوفن روسی پی‌دی۱۴

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها