جت مسافربری

پرواز جت مسافربری روزآمد روسیه با موتورهای روسی در ایرشو دوبی

در برنامه پروازی نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۲۱، جت مسافربری روسی ام‌سی۲۱-۳۱۰ مجهز به موتورهای توربوفن روسی پی‌دی-۱۴ مشارکت داشت. اولین پرواز، در نخستین روز ایرشو دوبی ۲۰۲۱، به مدت ۱۰ دقیقه انجام شد. در این پرواز، دو خلبان آزمایشگر ارشد شرکت ایرکوت با نام‌های واسیلی سواستیانو و آندری وروپایو هدایت هواپیما را برعهده داشتند. این هواپیما برای رسیدن به دوبی و شرکت در این رویداد هوایی، در مسیر خود از روی دریای خزر، جمهوری آذربایجان، ایران و خلیج فارس عبور کرده بود.

هواپیمای مذکور پنجمین نمونه تولیدی ام‌سی-۲۱ به شمار می‌‎رود و نخستین فروند از این هواپیما است که به موتورهای پی‌دی-۱۴ مجهز شده‌است. یکی از دو موتور پی‌دی-۱۴ نصب‌شده بر روی هواپیما، مجهز به حسگرها و ابزار اندازه‌گیری اضافی برای ارزیابی کامل عملکرد پروازی موتور است. شرکت‌کنندگان در ایرشو دوبی ۲۰۲۱، امکان بازدید از داخل کابین هواپیما را نیز داشتند. البته با توجه به این که هواپیمای مذکور در قالب برنامه آزمایش پروازی و دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی تولید شده، بخشی از کابین مسافران به نصب تجهیزات اندازه‌گیری و ثبت داده اختصاص یافته‌است.

در برنامه نمایش پروازی، مانورهای این جت مسافربری روسی شامل اوج‌گیری سریع تا ارتفاع ۸۰۰ متری و سپس انجام گردش به طرفین تا زاویه ۴۵ درجه و حداقل سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بود که در این شرایط باری معادل ۲جی به سازه وارد می‌شد. همچنین یک مانور ارتفاع پایین در فاصله ۱۰۰ متری از سطح باند در مقابل دیده تماشاچیان ایرشو دوبی ۲۰۲۱ صورت می‌گیرد. برنامه آزمایش‌های پروازی هواپیمای ام‌سی۲۱-۳۱۰ مجهز به موتورهای توربوفن پی‌دی-۱۴، از دسامبر ۲۰۲۰ کلید خورده‎‌است.

در عین حال، شرکت ایرکوت سازنده هواپیما، برنامه دریافت صلاحیت پروازی این پرنده را دنبال می‌کند. این جت مسافربری روزآمد روسی با دو گزینه برای موتور شامل پی‌دبلیو۱۴۰۰ محصول پرت‌اندویتنی آمریکا و پی‌دی-۱۴ محصول شرکت روسی آویادویگاتل به مشتریان عرضه می‌شود. بر اساس برنامه زمانبندی ارائه‌شده، گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیمای مجهز به موتور آمریکایی تا آخر سال جاری میلادی دریافت می‌شود و انتظار می‌رود این گواهینامه برای هواپیما مجهز به موتورهای روسیه تا سال ۲۰۲۲ دریافت شود.

 

منبع:

naukatehnika

 

*ابتکار وارتسیلا در پاویون فنلاند در اکسپو ۲۰۲۰ دبی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها