بوئینگ 777

امریه اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای موتورهای بوئینگ ۷۷۷

اداره هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای، با صدور امریه صلاحیت پروازی، از دارندگان موتورهای پرت‌اندویتنی PW4000 نصب‌شده برروی هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ درخواست کرده تا موتورهای خود را مورد بازرسی اضافی قرار داده و در صورت نیاز تغییراتی را اعمال کنند. عملا سه امریه توسط اف‌ای‌ای صادر شده که عمدتا مربوط به انجام بازرسی و اعمال تغییرات برروی موتورهای PW4000 نصب‌شده بر روی هواپیماهای ۷۷۷ زمین‌گیر شده‌است. انجام این الزامات پیش از بازگرداندن موتورها به خدمت عملیاتی ضرورت دارد.

از میان تغییرات پیشنهادی می‌توان به تقویت پوشش بیرونی موتور، انجام بازرسی خاص بر روی پره‌های فن، بازرسی اضافی بر روی برخی از زیرسامانه‌ها، اجزا و ارزیابی دقیق‌تر خوردگی احتمالی مبتنی بر نتایج بازرسی اشاره کرد. این امریه‌های صلاحیت پروازی که از ۲۸ دسامبر اجرایی می‌شوند، بر روی ۵۴ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷ ثبت‌شده در آمریکا تاثیرگذار خواهند بود. همه این هواپیماها، مجهز به ۱۰۸ دستگاه موتور تحت مالکیت شرکت یونایتد ایرلاینز خدمت می‌کنند. در سطح جهانی نیز ۱۲۸ فروند هواپیما مجهز به ۲۵۶ موتور PW4000 تحت تاثیر الزامات اعلام‌شده در امریه‌های FAA قرار خواهند گرفت. از بین شرکت‌های هواپیمایی غیر‌آمریکایی بهره‌بردار از موتور می‌توان به آل نیپون ژاپن، آسیانا ایرلاینز، جین ایر و خطوط هوایی کره اشاره کرد.

بوئینگ 777

پس از بروز سانحه برای بوئینگ ۷۷۷ شرکت یونایتد ایرلاینز و جدا شدن پره فن در ۲۰ فوریه ۲۰۲۱، هواپیماهای هم‌رده مجهز به موتور PW4000 بطورکامل زمین‌گیر شدند. در سانحه مذکور، هواپیمای ۷۷۷ یونایتد ایرلاینز دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی دنور از ناحیه موتور سمت راست دچار مشکل شد و قطعات جدا شده از این موتور در مناطق مسکونی اطراف فرو ریختند. پرواز شماره ۳۲۸ یونایتد ایرلاینز در ساعت ۱۳ و ۴ دقیقه به وقت محلی فرودگاه دنور را ترک کرد و قرار بود با ۲۴۱ مسافر در فرودگاه هانلولو به زمین بنشیند، اما پس از بروز این حادثه ۲۵ دقیقه بعد از برخاستن، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد. دو پره فن به دلیل ترک خوردگی ناشی از خستگی سازه جدا شدند و با آسیب رساندن به دهانه ورودی و پوشش بیرونی از موتور خارج شده و به بیرون پرتاب شدند. این سانحه صدمات جانی در پی نداشت، اما سومین رویداد از این نوع در مدت کمتر از ۳ سال مربوط به موتورهای PW4000 بشمار می‌رود.

دو سانحه دیگر مربوط به موتور توربوفن PW4000،  به ترتیب در دسامبر ۲۰۲۰ برای بوئینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ژاپن و بوئینگ ۷۷۷ یونایتد در سال ۲۰۱۸ برروی اقیانوس آرام رخ داد. نتایج بررسی در مورد سانحه سال ۲۰۱۸، بروز اشکال و ترک خوردگی پره را تایید می‌کند. سانحه فوریه ۲۰۲۱ برای هواپیمای بی۷۷۷ یونایتد ایرلاینز، تلنگری بزرگ به صنعت هوانوردی وارد کرد و اف‌ای‌‌ای بلادرنگ از همه کاربران خواست تا بازرسی‌ها با استفاده از تصویربرداری حرارتی را برای پره‌های فن موتورهای PW4000 خود انجام دهند. در اوایل اکتبر ۲۰۲۱، بوئینگ از نهادهای قانون‌گذار صنعت هوایی آمریکا درخواست کرد تا فرآیند بهسازی تدریجی برروی هواپیما بوئینگ ۷۷۷ با هدف کاهش و تعدیل ریسک و فراهم آمدن امکان بازگشت هواپیما به خدمت عملیاتی را مورد تایید قرار دهد.

منبع:

flight global

 

*اشکال در موتور جدید جنرال الکتریک و تاخیر در برنامه بوئینگ ۷۷۷اکس

*ممنوعیت پرواز هواپیماهای بوئینگ۷۷۷ در حریم هوایی انگلستان

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها