حذف موتور Pratt & Whitney از جت مسافربری روسیه

حذف موتور Pratt & Whitney از گزینه‌های جت مسافربری بومی روسیه

حذف موتور Pratt & Whitney از جت مسافربری روسیه

در واکنش به تحریم‌های اعمال‌شده توسط غرب علیه روسیه پس از یورش نظامی این کشور به اوکراین در ماه‌های اخیر، آژانس حمل و نقل فدرال هوایی روسیه موسوم به روس آویاتسیا، حذف موتور Pratt & Whitney از جت مسافربری روسیه، توسط شرکت ایرکوت سازنده جت مسافربری بومی MC21 را اعلام کرد. بر این اساس، نمونه‌های اولیه تولیدی هواپیماهای MC21-300 مجهز به موتورهای توربوفن PW1000G محصول شرکت Pratt & Whitney، وارد خدمت عملیاتی نخواهند شد.

شرکت ایرکوت سازنده این هواپیمای باریک پیکر بومی روسیه، از نصب موتورهای توربوفن PD14 محصول شرکت آویادویگاتل وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC بر روی هواپیماهای تولیدی خود خبر می‌دهد. همچنین جایگزینی برخی از تجهیزات مهم در سامانه اویونیک این هواپیما که پیش از این از تولیدکنندگان خارجی تامین می‌شدند، با نمونه‌های ساخت داخل روسیه در دستورکار شرکت ایرکوت قرار دادند.

بنابر برنامه اعلام‌شده توسط روسیه، دست کم ۲۰ درصد از قطعات و تجهیزات غربی که برای نصب بر روی هواپیمای MC21-300 در نظر گرفته شده بود، از تولیدکنندگان داخلی یا از کشورهایی مانند چین، هند و برزیل تامین خواهند شد. به‌طور کلی در هر فروند از این هواپیمای مسافربری روسی، بین ۴۰ تا ۵۰ سری قطعات وارداتی هستند. جایگزینی این قطعات و تجهیزات با نمونه‌های داخلی تا کنون نزدیک به ۱۳۳ میلیون دلار هزینه روی دست شرکت ایرکوت گذاشته‌است.

همچنین برای تداوم این کار و تکمیل چرخه تامین قطعات از تولیدکنندگان داخلی تا ۳ سال آینده، نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار بودجه تخصیص یافته‌است. در حالی که یکی از شرکت‌های هواپیماهای داخلی روسی نزدیک به ۵۰ فروند هواپیمای MC21 را به ایرکوت سفارش داده‌است، بروز مشکلات جدید و نیاز به جایگزینی قطعات تحویل این هواپیماها را با تاخیر روبرو می‌کند. جایگزینی قطعات مربوط به سامانه اویونیک هواپیما دست کم تا سال ۲۰۲۳ به طور می‌انجامد.

منبع:

simpleflying

#آویادویگاتل #Pratt & Whitney #موتور هوایی #اتحادیه موتورسازان روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها