بستر آزمایشی هانی ول

بستر آزمایشی پرنده ۴۰ ساله هانی ول

بستر آزمایشی هانی ول

به‌طور معمول، هواپیماهای مسافربری بعد از ۴۰ سال خدمت عملیاتی بازنشسته می‌شوند،‌ اما این قاعده در مورد بوئینگ B757 هانی‌ول که از آن به‌عنوان بستر آزمایشی پرنده استفاده می‌شود صادق نیست. هانی‌ول از این هواپیمای بوئینگ B757-200 از سال ۲۰۰۵ تاکنون به‌عنوان بستر آزمایشی پرنده برای پروژه‌های پژوهشی و توسعه‌ محصولات خود استفاده می‌کند. این هواپیمای مورد استفاده به‌عنوان بستر آزمایشی هانی ول در ژوئن سال ۱۹۸۲ از خط تولید بوئینگ خارج شد و یکسال بعد توسط شرکت ایسترن ایرلاینز مورد بهره‌برداری عملیاتی قرار گرفت.

این هواپیما، پنجمین فروند تولیدی از خانواده بوئینگ ۷۵۷ به شمار می‌رود. در مجموع، بوئینگ بیش از هزار فروند از این هواپیما را تولید و عرضه کرده‌است. اگرچه استفاده از هواپیمای B757 در خطوط هوایی جهان هنوز ادامه دارد، اما تعداد زیادی از این پرنده‌ها بازنشسته شده و با هواپیماهای جدید جایگزین شده‌اند. هانیول از این بستر آزمایشی پرنده خود برای انجام آزمایش‌های پروازی شامل انواع موتور، سامانه‌های مکانیکی و الکتریکی، نرم‌افزارهای تجهیزات اویونیکس و سایر فناوری‌های هوافضایی استفاده کرده‌است.

بستر آزمایشی پرنده هانی ول

در حالی که بوئینگ ۷۵۷ ظرفیت حمل ۲۰۰ مسافر را دارد، شرکت هانیول در پرنده خود تنها ۲۵ صندلی برای استقرار تیم آزمایشی و تیم مهندسی آزمایش پرواز استفاده کرده و بقیه فضای داخلی هواپیما را برای نصب تجهیزات و ادوات لازم برای اندازه‌گیری و ثبت داده اختصاص داده‌است.

این هواپیما تاکنون در قالب بیش از ۸۰۰ پرواز بالغ بر ۳ هزار ساعت پرواز آزمایشی را تجربه کرده و در ۳۰ کشور مختلف در ۵ قاره جهان نشست و برخاست انجام داده‌است. یک پایلون ویژه در قسمت بالای بدنه این هواپیما نصب شده که هانیول از آن برای انجام آزمایش پروازی و ارزیابی موتورهای توربوفن و توربوجت کوچک خود استفاده می‌کند. هانیول از بستر پرنده B757 خود برای انجام آزمایش‌های پروازی خانواده موتورهای توربوفن HTF7000 نیز استفاده کرده‌است.

بستر تست پرنده هانی ول

این خانواده از موتورهای توربوفن کوچک نیروی پیشرانی معادل ۶۵۰۰ تا ۷۶۰۰ پاوند را تامین می‌کند. این موتور توربوفن تاکنون بر روی هواپیماهای چلنجر ۳۰۰ محصول بمباردیه، سسنا Citation، امبرائر لگسی ۵۰۰ و گلف‌استریم G280 نصب شده‌است. مدیران شرکت هانیول اعلام کردند برنامه‌ای برای بازنشسته کردن این بستر آزمایشی پرنده ندارند و کماکان از آن در پروژه توسعه محصولات خود استفاده خواهند کرد.

منبع:

airwaysmag

#بوئینگ #موتور هوایی #موتور توربوفن

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی