نمونه اولیه اولترافن

رولزرویس نمونه اولیه اولترافن را آزمایش می‌کند

آزمایش نمونه اولیه اولترافن

رولزرویس در حاشیه نمایشگاه هوایی بین‌المللی Farnborough، از تکمیل ساخت نمونه پیش‌تولیدی موتور اثبات‌گر فناوری اولترافن خبر داد. مونتاژ پروتوتایپ این موتور با قطر دهانه فن ۳.۶ متر، در تاسیسات رولزرویس در دربی انگلستان انجام شد. مصرف سوخت اولترافن در مقایسه با نمونه‌های اولیه خانواده ترنت، بیست و پنج درصد کاهش یافته‌است. اولترافن به‌عنوان خانواده‌ای از موتورهای توربوفن مقیاس‌پذیر،‌ با نیروی پیشران ۲۵ هزار تا ۱۰۰ هزار پاوند به مشتریان عرضه می‌شود. نمونه‌های عملیاتی این موتور با فناوری روزآمد، بر روی طیف متنوعی از هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر و پهن‌پیکر نصب خواهند شد. انتظار می‌رود استفاده عملیاتی از این موتورها در دهه ۲۰۳۰ آغاز شود. همچنین امکان استفاده از ترکیب صددرصدی سوخت پایدار هوانوردی SAF توسط اولترافن مدنظر قرار گرفته‌است.

رولزرویس قصد دارد اولین پرواز آزمایشی موتور اولترافن را تا پیش از پایان سال جاری میلادی، با استفاده از ترکیب صددرصدی سوخت پایدار هوانوردی انجام دهد. پره‌های فن این موتور از تیتانیوم کربن و پوسته خارجی آن از مواد مرکب ساخته شده‌است. همچنین در ساخت قطعات اولترافن، از مواد مرکب ماتریکس سرامیکی به میزان قابل‌توجهی استفاده شده‌است.

آزمایش نمونه اولیه اولترافن

گیربکس قدرتی این موتور، با توان ۶۴ مگاوات کار می‌کند که رکوردی در صنعت موتورهای هوایی به شمار می‌رود. رولزرویس اولترافن را بر اساس طراحی کاملا جدید هسته اصلی موتور، مبتنی بر معماری موتور توربوفن دنده‌ای با نیروی پیشران بالا و نسبت گذردهی زیاد طراحی کرده‌است.

رولزرویس برای آزمایش و ارزیابی این موتور روزآمد، با تخصیص سرمایه‌ای معادل ۹۰ میلیون پوند، یک سلول تست اختصاصی موسوم به تست سل ۸۰ را راه‌اندازی کرده‌است. امکان اندازه‌گیری بیش از ۱۰ هزار پارامتر مختلف در این مرکز وجود دارد و کوچکترین ارتعاشات آن با نرخ ۲۰۰ هزار نمونه در ثانیه مورد سنجش قرار می‌گیرد.

منبع:

jetlinemarvel

#رولزرویس #موتور اولترافن #سوخت پایدار هوانوردی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها