موتور روتور باز رایز

آمادگی ایرباس برای آزمایش پروازی موتور روتور باز رایز CFM

آزمایش پروازی موتور روتور باز رایز

در حاشیه نمایشگاه هوایی بین‌المللی فارنبرو ۲۰۲۲، شرکت CFM اینترنشنال، از توافق با ایرباس برای انجام آزمایش پروازی موتور روتور باز رایز محصول این شرکت خبر داد. این موتور روزآمد، در قالب برنامه نوآوری تحول‌آفرین برای موتورهای پایدار موسوم به رایز، توسط شرکت CFM اینترنشنال توسعه یافته‌ و قرار است از بستر آزمایشی پرنده ایرباس A380 برای آزمایش پروازی آن استفاده شود.

شرکت CFM اینترنشنال، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک جنرال الکتریک آمریکا و سافران فرانسه است و بنابر اعلام آن، آزمایش پروازی موتور روتور باز رایز، در نیمه دوم دهه ۲۰۲۰، در تولوز فرانسه انجام خواهد شد.

همچنین تا پیش از آن، آزمایش‌های زمینی نمونه اولیه این موتور، در تاسیسات CFM اینترنشنال انجام می‌شود و علاوه بر آن، در قالب برنامه اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، آزمایش پروازی با استفاده از بستر آزمایشی پرنده بوئینگ B747-400 متعلق به جنرال الکتریک، در دستورکار قرار دارد.

سال ۲۰۲۶، به‌عنوان تاریخ تقریبی انجام آزمایش پروازی موتور رایز توسط بستر پرنده ایرباس A380 اعلام شده که انتظار می‌رود در این آزمایش از هیدروژن به‌عنوان سوخت استفاده شود. برای نصب موتور روتور باز رایز، نیاز به استفاده از پایلون با ابعاد بزرگتر و استحکام سازه بیشتر وجود دارد. از این رو، تغییرات لازم بر روی هواپیماهای ایرباس A380 برای این تست انجام خواهد شد. قطر فن در این موتور روتور باز ۳,۹ متر است.

موتور رایز با هدف کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت و کاهش قابل‌ملاحظه آلایندگی دی‌اکسیدکربن، با هدف جایگزینی موتورهای توربوفن لیپ، در کلاس نیروی پیشران ۲۰ هزار تا ۳۵ هزار پاوند، توسط CFM اینترنشنال توسعه می‌یابد.

موتور رایز از یک هسته اصلی فشرده پرفشار، با هدف افزایش بهره‌وری ترمودینامیکی تشکیل شده‌است. در ساخت قطعات این موتور، از مواد مرکب ماتریسی سرامیکی در بخش داغ و همچنین از مواد مرکب برای ساخت پره‌های فن استفاده شده‌است.

از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد این موتور، نصب یک طبقه پره ثابت بدون پوسته پشت فن باز موتور، برای یکنواخت‌سازی جریان عبوری از فن است. انتخاب این نوع طراحی علاوه بر افزایش نسبت کلی فشار، نیروی وارد بر  روتور را کاهش می‌دهد و امکان پرواز در سرعت‌های بالاتر را فراهم می‌کند.

در نمایشگاه هوایی فارنبرو سال ۲۰۲۲، همچنین در مورد پیوستن شرکت هوافضایی GKN به پروژه موتور روتور باز رایز اطلاع‌رسانی شد.

منبع:

aviationweek

#موتور هوایی #ایرباس #CFM اینترنشنال #گواهینامه صلاحیت پروازی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها