سامانه کنترل موتور ترنت ۱۰۰۰
بوئینگ و رولزرویس در حال بهسازی نرمافزار سامانه کنترل موتور ترنت ۱۰۰۰ با هدف کاستن از ریسک یخزدگی خطوط انتقال سوخت در جت مسافربری بوئینگ B787 دریملاینر هستند. بنابر امریه صلاحیت پروازی صادرشده توسط آژانس هوانوردی فدرال آمریکا FAA، نتایج بررسی رولزرویس نشان میدهد که احتمال شکلگیری توده یخ در لولههای انتقال سوخت این موتور وجود دارد که در اثر آن ممکن است نرسیدن سوخت به موتور، مشکلات جدی ایمنی در پرواز ایجاد کند.
در امریه منتشرشده، تاکید شده که شکلگیری ناگهانی توده یخ در کنار دمای پایین سوخت، ممکن است موجب یخزدگی و گرفتگی بخشهایی از خطوط انتقال سوخت در این موتور شود. بر این اساس، ممکن است بر اثر وقوع این پدیده، کنترل نیروی پیشران یک یا هر دو موتور در حین پرواز دستخوش مشکل شود. همچنین، در امریه جدید FAA، تاکید شده که محدودیتهای مربوط به دمای کمینه سوخت، باید در کتابچه پروازی هواپیماهای خانواده بوئینگ B787 بروزرسانی شود.
” بخوانید: تاخیر در برنامه ارزیابی صلاحیت پروازی موتور ترنت۱۰۰۰ “
بر این اساس، دمای مخزن سوخت پیش از برخاستن هواپیما، نباید کمتر از منفی ۲۸ درجه سانتیگراد باشد و این محدوده دما باید در حین پرواز حفظ شود. این محدودیت دمایی، در زمان فعالشدن سامانه یخزدایی نیز باید رعایت شود. همچنین دمای مخزن سوخت، باید دستکم سه درجه بالاتر از نقطه انجماد سوخت داخل آن باشد.
در عین حال، آژانس هوانوردی فدرال آمریکا در امریه صلاحیت پروازی جدید خود تاکید داشته که این تغییرات موقت خواهد بود، زیرا بوئینگ و رولزرویس در حال توسعه نرمافزاری جدید هستند که هدف از آن، تغییر حدهای نهایی دمای روغن در نشانگر سوخت کابین خلبان است.
بر این اساس، خدمه پرواز باید اطمینان حاصل کنند که پیش از برخاستن هواپیما، دمای روغن موتور به اندازه کافی بالا باشد تا ملاحظات درجه حرارتی اعلامشده در سامانه سوخت، در حین پرواز رعایت شود. رولزرویس اعلام کرده پروژه بهسازی سامانه کنترل موتور ترنت ۱۰۰۰ را با جدیت دنبال میکند و بهرهبرداران این موتور را در جریان آخرین تحولات قرار خواهد داد. انتظار میرود بزودی سرویس بولتن مرتبط با این امریه صلاحیت پروازی، توسط رولزرویس صادر شود.
منبع:
#رولزرویس #موتور ترنت #بوئینگ #گواهینامه صلاحیت پروازی