موتور توربوفن TFE731

جشن تولد ۵۰ سالگی موتور توربوفن کوچک هانی‌ول

موتور توربوفن TFE731 هانی‌ول

هانی‌ول از ثبت رکورد پنجاهمین سال بهره‌برداری عملیاتی از موتور توربوفن TFE731، ویژه هواپیماهای جت تجاری خبر می‌دهد. تاکنون، بیش از ۱۳ هزار دستگاه از این موتور تولید و عرضه شده و بر روی جت‌‌های تجاری مختلف، شامل فالکون ۹۰۰ محصول داسو، لیرجت ۷۰/۷۵ محصول بمباردیه و G150 ساخت گلف‌استریم نصب شده‌اند. بنابر ادعای هانی‌ولی، بیش از ۹۴۰۰ دستگاه از این موتورها کماکان در چرخه بهره‌برداری عملیاتی قرار دارند و موتورهای خانواده TFE731 تاکنون مجموعا بیش از ۱۰۸ میلیون ساعت پرواز عملیاتی را به ثبت رسانده‌اند.

نکته شاخص در مورد این موتور آن است که از ابتدا هانی‌ول آن را به طور خاص برای نصب بر روی جت‌های تجاری توسعه داد، در حالی که رقبای این موتور همگی حاصل تغییر کاربری و بهسازی موتورهای توربوجت بودند.

توسعه موتور TFE731 در اواخر دهه ۱۹۶۰، با هدف دستیابی به یک موتور توربوفن با مصرف سوخت اقتصادی و قابلیت پرواز بدون سوخت‌گیری جت تجاری در فاصله بین دو ساحل شرقی و غربی آمریکا آغاز شد. علاوه بر این، شرکت هانی‌ول بر اساس تجربه موفق خود در این موتور، خانواده موتورهای توربوفن HTF7000 را توسعه داده‌است. موتور TFE731، عملا نخستین نمونه از موتور توربوفن دنده‌ای با طراحی دومحوره برای بهسازی مصرف سوخت و برد به شمار می‌رود.

شرکت‌های داسو و لیرجت به‌عنوان مشتریان اولیه این موتور به شمار می‌روند. بیش از ۳۴ گواهینامه نوع مختلف برای موتورهای خانواده TFE731 صادر شده و این هواپیما در ۸۰ پیکربندی مختلف به مشتریان عرضه شده‌است.

منبع:

ainonline

#موتور هوایی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها