توسعه موتور PD35

تاخیر توسعه موتور، پاشنه آشیل جت مسافربری چینی-روسی

تاخیر در برنامه توسعه موتور PD35

عدم تخصیص منابع مالی متناسب و تاخیر سه ساله در برنامه توسعه موتور PD35 آینده پروژه ساخت هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر CR929 محصول مشترک چین و روسیه را با ابهام اساسی روبرو کرده‌است. سرطراح این موتور در دفتر طراحی آویادویگاتل، از مجموعه‌های وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، اخیرا در اظهارنظری صریح، به بروز مشکلات مالی و مدیریتی در توسعه موتور PD35 اشاره کرد. در عین حال، ابراز امیدواری شده که نمونه اولیه پیش‌تولیدی این موتور تا سال ۲۰۲۴ آماده شود.

روسیه و چین با سهم مشترک مساوی، شرکتی را برای توسعه هواپیمای CR929 مجهز به موتورهای PD35 ایجاد کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری مشترک توسط اتحادیه هواپیماسازان روسیه UAC و شرکت چینی کومک شکل گرفته‌است. این در حالی است که افزایش شکاف بین غرب و چین و روسیه، عملا امکان نصب موتورهای قوی مانند GEnx و ترنت۱۰۰۰ بر روی این پرنده شرقی را از گزینه‌های ممکن حذف کرده‌است.

در حالی که بر اساس برنامه زمانی اولیه، انتظار می‌رفت نخستین پرواز CR929 در سال ۲۰۲۳ انجام شود، با توجه به مشکلات پیش‌آمده برای موتور PD35، این امر دست‌کم تا سال ۲۰۲۵ قابل‌تحقق نخواهد بود. این در حالی است که تلاش چینی‌ها برای ساخت موتور توربوفن با نیروی پیشران ۷۷ هزار پاوند مبتنی بر فناوری اوکراین موسوم به موتور CJ2000 نیز عملا با شکست روبرو شده‌است. در این شرایط، موتور روسی PD35 تنها گزینه محتمل برای تامین نیروی پیشران هواپیمای CR929 قلمداد می‌شود.

مدیران ارشد دولت روسیه نیز از سرعت کم پیشرفت در پروژه CR929 ابراز نارضایتی کرده‌اند و این در حالی است که روسیه علاوه بر آویادویگاتل که متولی توسعه موتور است، موسسه TsAGI با سابقه طولانی در حوزه هوانوردی را نیز در این پروژه درگیر کرده‌است.

نمونه اولیه هواپیمای CR929-600 با ظرفیت حمل ۲۸۰ مسافر، قابلیت پرواز تا برد ۱۲ هزار کیلومتر را خواهد داشت. همچنین دو نمونه CR929-700 و CR929-500 به ترتیب با ظرفیت حمل ۳۲۰ و ۲۵۰ مسافر، قابلیت پرواز تا برد بیشینه ۱۰ هزار و ۱۴ هزار کیلومتر را خواهند داشت.

منبع:

ainonline

#اتحادیه موتورسازان روسیه #آویادویگاتل #موتور PD35 #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها