موتورهای کارکرده

نصب موتورهای کارکرده بر روی جت مسافربری سوخو سوپرجت۱۰۰

نصب موتورهای کارکرده بر روی هواپیماهای نو

بروز مشکلات متعدد برای زنجیره تامین قطعات هوایی، دردسرهایی را برای سازندگان هواپیماهای مسافربری و تامین‌کنندگان موتورهای این پرنده‌ها در پی داشته‌است. ابعاد این مسئله در روسیه متفاوت است و مشکلات ناشی از تحریم‌های گسترده بین‌المللی پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، گرفتاری‌ها را دو چندان کرده‌است. در این شرایط، به نظر می‌رسد ایرلاین‌های روسی باید به نصب موتورهای کارکرده بر روی هواپیماهای نو خود تن در دهند.

بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده، انتظار می‌رفت شرکت هواپیمایی روسی آزیموث، در اوایل سال جاری میلادی، یک فروند هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ را تحویل بگیرد. این پرنده، هفدهمین هواپیما از این نوع در ناوگان آزیموث به شمار می‌رفت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و شرکت ایرکوت سازنده سوخو سوپرجت، موفق به مونتاژ نهایی این هواپیما نشد.

این جت مسافربری منطقه‌ای روسی، نیروی پیشران خود را از دو دستگاه موتور توربوفن سام۱۴۶ تامین می‌کند. این موتور محصول شرکت پاورجت است که با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت فرانسوی سافران و شرکت روسی ساتورن شکل گرفته‌است. بدون مشارکت سافران، عملا تولید و عرضه موتور سام۱۴۶ متوقف شده‌است.

اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، تاکنون در پیدا کردن گزینه بومی برای جایگزینی سام۱۴۶ موفق عمل نکرده‌ و زمان به سرعت برای این هواپیما و کاربران روسی آن می‌گذرد. این در حالی است که چند فروند هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ برای تکمیل فرآیند مونتاژ، نیازمند نصب موتور هستند. در این شرایط، ایده استفاده از موتورهای کارکرده و نصب آن بر روی هواپیماهای نو پیش از مونتاژ نهایی مطرح شده و شرکت هواپیمایی آزیموث به‌عنوان یکی از نخستین کاربران این ترکیب جدید قلمداد می‌شود.

بر اساس این طرح، با توجه به عمر باقیمانده قطعات و وضعیت کلی آن‌ها، با جایگزین کردن قطعات بین موتورهای کارکرده، تعداد مشخصی از موتورها با بهترین وضعیت برای نصب بر روی هواپیماهای نو در پایان خط تولید انتخاب می‌شوند. در مرحله اول، هفده دستگاه موتور کارکرده برای این پروژه انتخاب شده‌اند و سازمان هواپیمایی کشوری روسیه در حال تدوین دستورالعمل‌هایی متناسب با این وضعیت، برای ابلاغ به شرکت‌های سازنده هواپیما، کاربران آن‌ها و همچنین ایرلاین‌ها است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شرکت هواپیمایی آزیموث اولین ایرلاین روسی خواهد بود که هواپیمای نو با موتور کارکرده را بکار خواهد گرفت. همچنین در ادامه، ده دستگاه دیگر از این موتورها بر روی هواپیماهای سوخو سوپرجت نصب می‌شوند که به سایر شرکت‌های روسیه، از جمله ایرلاین ردوینگز تا نیمه اول سال آینده میلادی تحویل داده می‌شوند.

این در حالی است که پروژه توسعه موتور توربوفن با گذردهی بالا PD8، با رویکرد استفاده کامل از صنایع بومی روسیه دنبال می‌شود، اما مسئولان اتحادیه موتورسازان روسیه، نسبت به عرضه زودهنگام این موتور خوش‌بین نیستند. در عین حال، هنوز سازمان هواپیمایی کشوری روسیه، گواهینامه صلاحیت پروازی این موتور برای نصب بر روی هواپیمای سوخو سوپرجت را صادر نکرده‌است.

” بخوانید: آزمایش پروازی موتور PD8 با استفاده از بستر پرنده ایلیوشن ۷۶

بنابر اعلام اتحادیه هواپیماسازان روسیه UAC، انتظار می‌رود گواهینامه صلاحیت پروازی موتور PD8 برای نصب بر روی سوخو سوپرجت۱۰۰، تا سال ۲۰۲۴ تحقق یابد. بر اساس برنامه اعلام‌شده، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، دستکم ۳۱۴ دستگاه موتور PD8 در روسیه تولید شود که با استفاده از آن‌ها، حدود ۱۴۲ فروند هواپیمای سوخو سوپرجت به موتورهای جدید روسی مجهز خواهند شد. در این شرایط، صنعت حمل و نقل هوایی روسیه برای تامین نیازهای کاربران هواپیمای سوخو سوپرجت و موتور سام۱۴۶، با مشکلات بزرگی درگیر است و برای برون‌رفت از آن انرژی زیادی را صرف می‌کند.

منبع:

simpleflying

#اتحادیه موتورسازان روسیه #موتور توربوفن #موتور هوایی #موتور PD8

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها