تعویض موتورهای هواپیما

تعویض موتورهای هواپیما در طول عمر عملیاتی

تعویض موتورهای هواپیما

مولفه‌های مختلفی عمر عملیاتی یک هواپیمای مسافربری و موتور آن را تعریف می‌کنند. پیچیدگی‌ این ماشین‌ها موجب شده تا تعیین دقیق طول عمر آن‌ها در قالب سیکل‌های پروازی، ساعات پروازی یا سال‌های عملیاتی دشوار باشد. مانند هر ماشین دیگری، سازندگان هواپیما، این پرنده‌ها را با محدودیت‌های طراحی خاصی تولید می‌کنند. با این حال، طول عمر واقعی یک هواپیما به مولفه‌هایی همچون نحوه بهره‌برداری، شرایط عملیاتی و تعمیر و نگهداری بستگی دارد.

طول عمر معمول هواپیماهای مسافربری

جت‌های مسافربری کوتاه‌برد باریک‌پیکر، عموما دارای عمر عملیاتی معادل ۵۰ هزار سیکل پروازی هستند. ایرباس A320 به طور میانگین روزانه چهار پرواز انجام می‌دهد و با احتساب زمان تعمیر و نگهداری، تقریبا ۳۵ سال می‌تواند در سیکل‌های پروازی عملیاتی حضور داشته باشد.

از سوی دیگر، عمر عملیاتی جت‌های مسافربری دوربرد پهن‌پیکر بسته به نوع ساختار آن‌ها، بین ۲۵ تا ۴۵ هزار سیکل پروازی است. هواپیمای بوئینگ B787 دریم‌لاینر برای ۴۴ هزار سیکل پروازی طراحی شده‌است. این جت‌ها می‌توانند با میانگین روزانه دو پرواز، دهه‌ها در چرخه عملیاتی ایفای نقش داشته باشند.

تعویض موتورهای هواپیما

طول عمر معمول موتورهای توربوفن

در حالی که برخی موتورهای توربوفن‌ برای انواع خاصی از هواپیماها طراحی می‌شوند، موتورهای دیگر نیز وجود دارند که بر روی طیف وسیعی از هواپیماهای مسافربری و تجاری نصب می‌شوند. اینگونه موتورها در طی طول عمر عملیاتی خود، دو الی سه بار تحت تعمیرات اساسی قرار می‌گیرند. در حین این تعمیرات، قطعات موتور تعویض و یا تعمیر می‌شوند. با توجه به دمای عملیاتی بسیار بالا در بخش داغ، زمان مجاز برای بهره‌برداری عملیاتی در بازدیدهای تعمیراتی بعدی به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

به طور میانگین ۱۲ هزار سیکل پروازی، برای موتور پرنده‌های باریک‌پیکر جدید پیش از اولین دوره تعمیرات اساسی تخمین زده شده‌است. در دو دوره تعمیرات بعدی، این تعداد به ترتیب به هشت هزار و چهار هزار سیکل کاهش می‌یابد. باتوجه به هزینه‌های بالای هر دوره تعمیرات، بازدیدهای بیشتر برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی مقرون به صرفه نیست. میانگین ساعات پروازی قبل از اولین تعمیرات برای هواپیماهای پهن‌پیکر جدید، بیست هزار ساعت برآورد شده‌است. در دوره‌های تعمیرات بعدی، این رقم را به پنج هزار ساعت عملیاتی کاهش می‌دهند.

دفعات تعویض موتورهای هواپیما

یک هواپیما در طول عمر خود به چند موتور نیاز دارد؟

بطور معمول بهره‌برداران یک هواپیمای تجاری در طول عمر عملیاتی، سه الی چهار بار موتورهای آنها را تعویض می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی که در ناوگان عملیاتی خود از انواع مختلفی از یک نوع هواپیما استفاده می‌کنند، تمایل دارند موتورها را بر اساس قابلیت اقتصادی آن‌ها به طور چرخشی بکار بگیرند.

منبع:

simpleflying

#موتور توربوفن #موتور هوایی #تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها