زیر سامانه های موتور هواپیما

هدایت روغن در زیر سامانه های موتور هواپیما

هدایت روغن در زیر سامانه های موتور هواپیما

روغن موتور از طریق اجزای داخلی مختلف برای روانکاری و خنک‌‎کاری هدایت می‌شود. هدف زیر سامانه های موتور هواپیما مسیریابی روغن در موتورهای توربوفن، رساندن روغن تمیز با فشار بالا به یاتاقان‌ها و چرخ‌دنده‌ها برای روغن‌کاری و خنک‌سازی اجزای داخلی است. کارآیی سامانه محرک تجهیزات جانبی به قابلیت اطمینان سامانه توزیع روغن و تخلیه آن بستگی دارد.

توزیع و تخلیه روغن

روغن موتور در مخزن روغن ذخیره می‌شود که معمولا به قسمت بیرونی بدنه فن متصل است. محل مخزن روغن امکان بازرسی دوره‌ای و پر کردن روغن را در صورت نیاز فراهم می‌کند. یک فرستنده مقدار روغن، سطح مخزن روغن را برای نمایش در کابین هواپیما مشخص می‌کند.

هدف از پمپ روان‌کننده و تخلیه، تحت فشار قرار دادن روغن، تامین برای اجزای داخلی و حذف روغن است. روغن از مخزن وارد پمپ روان‌کننده و تخلیه می‌شود و برای حذف ذرات بزرگ از چندین صفحه شستشو عبور می‌کند.

روغن قبل از عبور از فیلتر تامین در پمپ، تحت فشار قرار می‌گیرد. پس از آن، روغن از طریق نازل‌های تحت فشار برای روانکاری به یاتاقان‌های موتور، چرخ‌دنده‌ها و میل لنگ توزیع می‌شود.

زیر سامانه های موتور هواپیما

روغن تحت فشار نیز به حسگرها و کلیدهای فشار روغن فرستاده می‌شود. چندین عنصر تخلیه روی پمپ، امکان خروج روغن از محفظه‌های مختلف یاتاقان را فراهم می‌کند. هر عنصر تخلیه، شامل یک صفحه فیلتر و یک آشکارساز تراشه مغناطیسی اختصاصی (MSD) است. آشکارسازهای MSD، ذرات فلزی را که در روغن تخلیه وجود دارند، قبل از عبور روغن از خط اصلی به دام می‌اندازند.

آلاینده‌ها در روغن با گردش ثابت از طریق اجزای مختلف در دماهای متنوع وجود دارند. در حالی که آشکارسازهای MSD نمی‌توانند همه آلودگی‌ها را به دام بیندازند، این موارد نشان‌دهنده سطح ناخالصی‌های معلق در روغن برای زمان بازرسی است.

هدایت روغن در زیر سامانه های موتور هواپیما

یک فرستنده فشار نصب‌شده بر روی خط تخلیه، اختلاف فشار روغن را به کابین خلبان ارسال می‌کند. علاوه بر این، یک سوئیچ فشار روغن پایین، سیگنالی را به هواپیما مخابره می‌کند که در صورت پایین بودن فشار روغن، کنترل را نشان داده و هشدار می‌دهد. یک سنسور دمای روغن در خط اصلی تخلیه، دمای روغن موتور را برای نمایش در کابین خلبان هواپیما فراهم می‌کند.

خنک‌کاری

روغن از خط اصلی تخلیه وارد مبدل حرارتی روغن سوخت (FOHE) می‌شود، در آنجا روغن خنک شده، اما سوخت گرم می‌شود. این مبدل شامل لوله‌های فلزی است که سوخت تحت فشار از آنها عبور می‌کند. روغن موتور داغ در اطراف لوله‌های فلزی می‌چرخد و روغن را از طریق تبادل حرارت خنک می‌کند.

قابل توجه است که لوله‌های فلزی داخل FOHE باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرند تا از مخلوط شدن روغن موتور و سوخت تحت فشار جلوگیری شده که می‌تواند منجر به ایجاد دود یا آتش‌سوزی در موتور شود. در پیکربندی‌های مخزن داغ، روغن موتور بدون خنک‌شدن به باک بازگردانده می‌شود.

خنک‌کاری موتور هواپیما

فیلتراسیون

روغن خنک‌شده وارد فیلتر روغن تخلیه می‌شود، جایی که آلاینده‌ها با استفاده از یک عنصر فیلتر حذف می‌شوند. فیلترهای روغن عموما به گونه‌ای طراحی می‌شوند که روغن ورودی از خارج وارد عنصر فیلتر شده و در نتیجه هرگونه آلودگی و زباله را برای بررسی روی صفحه فیلتر باقی می‌گذارد.

یک سوئیچ فشار نصب‌شده بر روی فیلتر روغن تخلیه، اختلاف فشار را به کنترل کابین خلبان منتقل می‌کند که برای نشان‌دادن هشدار گرفتگی فیلتر استفاده می‌شود. روغن خنک و فیلتر شده به مخزن روغن باز می‌گردد.

simpleflying

#موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها