قیمت موتور هواپیما

مولفه‌های موثر در تعیین قیمت موتور هواپیما

قیمت موتور هواپیما

قیمت موتور هواپیما بسته به اندازه و ظرفیت تولید نیروی پیشران آن، بین ۵۰ هزار تا ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. موتورهای هواپیما تجهیزات پیچیده‌ای هستند که برای ساخت آن‌ها به مواد جدید و ماشین‌کاری بی‌نقص نیاز است. طراحی دقیق موتور با درنظرگرفتن قابلیت اطمینان بالا، برای تامین نیروی پیشران موردنیاز هواپیماهای مسافربری و باری برای طی کردن مسافت‌های طولانی ضروری است.

شرکت‌های سازنده موتورهای هواپیما، لیست قیمت محصولات خود را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. با این حال، هزینه ساخت یک موتور، به اندازه و نوع عملیاتی که هواپیما برای آن طراحی شده، بستگی دارد. حتی زمانی که لیست قیمت یک موتور موجود باشد، قیمت واقعی پرداخت‌شده توسط مشتری پس از انجام مذاکره بسیار متفاوت خواهد بود.

موتورهای کوچک

قیمت موتورهای پیستونی کوچکی که بر روی هواپیماهای غیرنظامی سبک، مانند سسنا ۱۷۲ نصب می‌شوند،‌ بین ۴۰ هزار تا ۷۰ هزار دلار برآورد شده‌است. موتورهای ملخی با نیروی اسب بخار نسبتا کم در این دسته از موتورها طبقه‌بندی می‌شوند. موتورهای پیستونی که نیروی پیشران هواپیماهای سبک با ظرفیت دو تا چهار مسافر را تامین می‌کنند، از موتورهایی با نیروی پیشران بالاتر، ارزان‌تر هستند.

تعیین قیمت موتور هواپیما

موتورهای توربوپراپ که نیروی پیشران هواپیماهای بزرگتر با ظرفیت ۴۰ تا ۷۰ مسافر را تامین می‌کنند، به توان بر حسب اسب بخار بالاتری نیاز دارند و در نتیجه در ابعاد بزرگتری ساخته می‌شوند و گران قیمت‌تر هستند. قیمت این دسته از موتورها بین ۷۰۰ هزار تا ۱,۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

موتورهای توربوفن همین رده، با تولید نیروی پیشران هواپیماهای تجاری مانند گلف‌استریم G650، بین ۱,۵ تا ۳,۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. با اینکه بیشتر این جت‌های تجاری ظرفیتی معادل ۱۸ تا ۲۸ مسافر را دارند، به موتورهایی با مصرف سوخت بهینه‌تر نیاز دارند.

موتورهای متوسط

موتورهای توربوفن متوسط مانند موتور PW1500G محصول پرت‌اندویتنی و موتور لیپ محصول CFM اینترنشنال،‌ از ابعاد بسیار بزرگتر و پیچیدگی قابل‌توجهی در طراحی و عملکرد برخوردارند. این موتورها نیروی پیشران هواپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ مسافر، مانند ایرباس A320 و بوئینگ B737 را تامین می‌کنند. قیمت این موتورها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار برآورده شده‌است.

موتورهای بزرگ

موتورهای توربوفن بزرگی که نیروی پیشران برخی از بزرگترین هواپیماهای مسافربری از جمله بوئینگ ۷۷۷، ایرباس A350 و ایرباس A380 را تامین می‌کنند، بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر هستند. با توجه به توان بالا، چنین موتورهایی بین ۲۵ تا ۴۵ میلیون دلار قیمت دارند. بزرگترین موتور تجاری در جهان، GE9X جنرال الکتریک با قیمت گزاف ۴۲ میلیون دلار عرضه می‌شود.

قیمت موتور هواپیما چند است

دلایل بالا بودن قیمت موتور هواپیما

طراحی‌های پیچیده و آزمایش‌های جامع، دو مولفه کلیدی هستند که قیمت موتور هواپیما را تعریف می‌کنند. موتورهای هواپیما باید در آن واحد سبک وزن، پرقدرت، بهینه در مصرف سوخت و ایمن باشند. دمای موتور حین عملیات تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. همین امر، الزام استفاده از سوپرآلیاژهای گران‌قیمت مقاوم در برابر دما در موتورهای هواپیما را ایجاب می‌کند.

قیمت یک تن فولاد کربنی تقریبا ۵۰۰ دلار است، در حالی که یک سوپرآلیاژ ویژه مبتنی بر نیکل کروم می‌تواند نزدیک به ۵۰ هزار دلار در هر تن قیمت داشته باشد. علاوه بر آن، ماشین‌کاری سخت و تلرانس کوچک، تولید موتورهای هواپیما را پیچیده‌ و زمان‌بر می‌کند.

قیمت گذاری موتور هواپیما

برای رعایت مقررات ایمنی، موتورهای هواپیما باید یک سری آزمایش‌ها جامع را پشت سر بگذارند. این موتورها قبل از دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی، در یک سلول تست و در یک بستر آزمایشی پرنده، تحت شرایط محیطی و عملیاتی سخت قرار می‌گیرند. یک موتور توربوفن متوسط، در طول آزمایش‌های صلاحیت پروازی خود، دست‌کم به ۱۰ هزار سیکل پروازی موتور نیاز دارد.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی #موتور توربوفن #موتور توربوپراپ

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها