هدایت هواپیمای مسافربری با یک موتور
یک هواپیمای دو موتوره میتواند به طور کامل هم در هنگام فرود و هم برخاستن بدون مشکل جدی با یک موتور فعال کار کند. در واقع، بسیاری از خطوط هوایی و خلبانان حتی از دستدادن موتور در طول پرواز را بهعنوان یک مشکل جدی تلقی نمیکنند و میتوانند به هدایت هواپیمای مسافربری با یک موتور ادامه دهند. به این دلیل، تمام خدمه پروازی هواپیما برای مقابله با چنین مشکلی، دورههای آموزشی کافی را گذراندهاند.
قوانین هوانوردی
به خلبانان آموزش داده شده تا قوانین اولیه هوانوردی را بدون توجه به شدت هر حادثه خاص رعایت کنند. پروتکلهای مختلفی در رابطه با اطمینان حاصلشدن از عملکرد خلبانان در هنگام از کار افتادن موتور وجود دارد که به وضعیت موتور بستگی دارد. به این معنی که خاموشی موتور به ندرت باید بهعنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته شود. حتی در بسیاری از موارد امکان راهاندازی مجدد موتور وجود خواهد داشت و مسافران ممکن است هرگز متوجه این مشکل نشوند.
همچنین لازم به ذکر است که احتمال خرابی موتور در وهله اول بسیار کم است. بنابر آمار ایمنی، این اتفاق یک سناریو با احتمال وقوع یک در یک میلیون است و بیشتر خلبانان تنها در مرحله شبیهسازی آموزش خود دچار نقص در موتور میشوند.
استاندارد ایتاپس
به همه هواپیماهای دو موتوره رتبهبندی عملیاتی یا به اختصار ایتاپس اعطا میشود. این رتبهبندی، نشاندهنده مدت زمانی است که به یک هواپیمای خاص در شرایطی که یک موتور آن کار نمیکند، گواهینامه پرواز داده میشود. هر چقدر رتبه ایتاپس بالاتر باشد، انعطافپذیری در برنامهریزی مسیرهای پروازی بیشتر خواهد بود.
با اشاره به برخی از شناختهشدهترین هواپیماهای موجود، بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر ایتاپس رتبه ۳۳۰ دقیقه کسب کرده، در حالی که ایرباس A350-900 دارای رتبه ایتاپس حتی طولانیتر یعنی ۳۷۰ دقیقه است.
با توجه به رتبهبندی اخیر که بیش از شش ساعت است، بنابر اعلام ایرباس، این به A350 امکان طیکردن مسافت چشمگیری به میزان ۴۶۳۰ کیلومتر را با یک موتور فراهم میکند.
هواپیماهای چهار موتوره به صورت کلی ایمنتر هستند. به عنوان مثال، بوئینگ B747-400 چهار موتوره بریتیش ایرویز، چند سال پیش در سفر به بریتانیا، موتور خود را بر فراز آمریکا از دست داد. با این وجود، هواپیمای مسافربری به سادگی به مسیر خود ادامه داد و بدون هیچ مشکلی وارد حریم هوایی بریتانیا شد.
هر چند از دستدادن موتور عواقبی دارد. از دست دادن ۵۰ درصد از توان هواپیما بر ارتفاع پروازی تأثیر میگذارد، به این معنی که هواپیما باید در طول باقیمانده پرواز به ارتفاع پایینتر نزول کند. همچنین فرود هواپیما میتواند کمی دشوارتر باشد، اگرچه همه خلبانان برای مقابله با این موضوع آموزشهای زیادی دیدهاند.
منبع: