بوئینگ B737 MAX

بهبود عملکرد بوئینگ B737 MAX توسط موتورهای لیپ

بهبود عملکرد بوئینگ B737 MAX

از آنجایی که بیشتر هواپیماها نزدیک به ۹۰ درصد از عمر عملیاتی خود را در مرحله پرواز سیر می‌گذرانند، نسبت برآ به پسا در این فاز پروازی، عملکرد سیر هواپیما را تعیین می‌کند. موتورهای هوایی نقش حیاتی در حصول اطمینان از تامین نیروی پیشران لازم برای مقابله با نیروی پسا و رسیدن به سطح پرواز کافی و ایمن ایفا می‌کنند.

موتورهای لیپ محصول CFM

موتورهای لیپ محصول CFM اینترنشنال، موتورهای توربوفن با نسبت گذردهی بالا هستند که نیروی پیشران موردنیاز هواپیماهای خانواده بوئینگ B737 MAX را تامین می‌کنند. موتور مدل LEAP-1B دارای نیروی پیشران بین ۲۳ هزار تا ۲۸ هزار پاوند،‌ با حداکثر نیروی پیشران برخاست ۲۹,۳۲۰ پاوند است. نیروی پیشران برخاست بوئینگ B737 MAX 8 حدود ۲۷ هزار پاوند است.

هواپیمای بوئینگ B737 MAX

مصرف سوخت

بنابر ادعای بوئینگ، نمونه B737 MAX، نسبت به نمونه‌های پیشین خود ۱۵ تا ۲۰ درصد بهره‌وری سوخت بیشتری دارد. سهم قابل‌توجهی از این بهره‌وری در سوخت، به موتورهای کارآمد لیپ اختصاص دارد. بهره‌وری موتور توربوفن معمولا بر حسب سوخت مصرفی به ازای هر واحد نیروی پیشران تولیدشده اندازه‌گیری می‌شود.

در هواپیمای بوئینگ B737 MAX 8، موتورهای لیپ تقریبا به ازای هر پاوند نیروی پیشران تولیدشده در ساعت، تقریبا ۰،۵۵ پاوند سوخت مصرف می‌کنند. یک بوئینگ B737 MAX 8 با سرعت سیر ۰،۷۸ ماخ یک نیروی پسا پنج هزار پاوندی و یک نیروی پسا سه هزار پاوندی ناشی از نیروی برآ ایجاد می‌کند. این بدان معنا است که دو موتور لیپ، باید نزدیک به هشت هزار پاوند نیروی پیشران تولید کنند تا بتوانند نیروی پسا را جبران کنند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس

مصرف سوخت را می‌توان هشت هزار پاوند در ۰.۵۵ پاوند بر ساعت تخمین زد که معادل ۴۴۰۰ پاوند در ساعت سوخت مصرف‌شده در سیر است. سوخت مصرفی B737 MAX 8، تقریبا ۱۵ درصد کمتر از بوئینگ B737-800 است.

بهره‌وری سوخت چگونه بدست می‌آید؟

موتور لیپ با توجه به طراحی آن، از بهره‌وری رانشی بالایی برخوردار است. بهره‌وری موتور عملا در قالب میزان انتقال توان تولیدشده به نیروی پیشران ارزیابی می‌شود. موتور LEAP-1B دارای نسبت گذردهی ۹ است که باعث می‌شود توده هوایی بزرگی را از ورودی به خروجی، با سرعت اضافه بسیار کمتری حرکت دهد. این امر منجر به بهره‌وری رانشی بیشتر موتور می‌شود. اگرچه موتورها با نسبت گذردهی بالا سنگین‌تر هستند و سطح هواگذر بسیار بیشتری دارند، مصرف سوخت، بیشتر از نیروی پسای وارده به موتورها است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس

از منظر طراحی، فن و بدنه فن موتورهای لیپ با استفاده از کامپوزیت پلاستیک تقویت‌شده با فیبر کربن تولید می‌شوند. استفاده از این مواد امکان وجود یک فن سبک‌وزن را فراهم می‌کند و زوایای پره بر اساس بارهای وارده توسط فن قابل‌تنظیم است.

علاوه بر این، در دور کامل، موتور لیپ نسبت فشار ۲۲ در کمپرسور پرفشار و نسبت فشار ترکیبی ۵۰ ایجاد می‌کند. مدیریت فشار هوا تا این حد، به طور قابل‌توجهی بهره‌وری رانشی موتور لیپ را افزایش می‌دهد. عملکرد سیر موتور با سرعت و ارتفاع تغییر می‌کند. بنابراین، هدف سازندگان پیدا کردن تعادلی منحصر بفرد از ارتفاع و سرعت هواپیما برای دستیابی به عملکرد مطلوب است.

منبع:

simpleflying

#موتور لیپ #بوئینگ #موتور هوایی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها