تفاوت موتور لیپ با CFM56

بررسی تفاوت موتور لیپ با CFM56  

تفاوت موتور لیپ با CFM56

یک موتور توربوفن هوای ورودی را از طریق طبقات کمپرسور فشرده می‌کند. هوای فشرده با دمای بالا و با سوخت تحت‌فشار ترکیب شده و در محفظه احتراق مشتعل می‌شود. ترکیب سوخت و هوا منبسط می‌شود و قبل از خروج از اگزاست موتور، از طبقات توربین عبور می‌کند. خروجی با سرعت بالا، نیروی پیشران تولید می‌کند و هواپیما را به سمت جلو به حرکت درمی‌آورد. موتورهای لیپ محصول شرکت CFM اینترنشنال، موتورهای توربوفن با نسبت گذردهی بالا هستند که نیروی پیشران خانواده هواپیمای ایرباس A320neo (نمونه LEAP-1A)، خانواده بوئینگ B737MAX (نمونه LEAP-1B) و کومک ۹۱۹ (نمونه LEAP-1C) را تامین می‌کنند. موتور لیپ دربرگیرنده معماری پایه مشابه CFM56 پرفروش‌ترین موتور هوایی جهان است. در ادامه این مقاه، به بررسی تفاوت موتور لیپ با CFM56 پرداخته شده‌است.

مواد بکاررفته کارآمد

فن و بدنه فن موتورهای لیپ با بکارگیری از مواد مرکب تقویت‌شده با فیبر کربن تولید می‌شوند. استفاده از کامپوزیت تقویت‌شده با فیبر کربن، امکان به حداقل رساندن وزن یک فن را فراهم می‌کند. علاوه بر آن، با استفاده از این مواد، موتور لیپ با نازک کردن و استحکام بخشیدن به پره‌های فن، از طراحی فن موتور CFM56 بهره‌ می‌گیرد.

شرکت‌های CFM اینترنشنال و شرکت مهندسی کامپوزیت AEC، همکاری خود در حوزه استفاده از فناوری کامپوزیت برای فن و بدنه فن در موتورهای لیپ را آغاز کرده‌اند. پره‌های فن شامل یک سازه بافته‌شده سه‌بعدی از الیاف کربن مخصوص است که در دماهای بهینه تولید و پردازش می‌شود. این سازه بعد از تزریق رزین، امکان کنترل دقیق روی خواص آیرودینامیکی و جهت‌دار پره‌ها را فراهم می‌کند.

پره‌های فن موتور لیپ می‌توانند در مکان‌های مختلف هندسی به سرعت‌های متفاوتی دست یابند. شرکت‌های CFMI و AEC به دنبال ایجاد نوآوری در طراحی کلی جهت کاهش وزن و بهبود عملکرد موتور هستند.

مصرف سوخت ویژه

بهره‌وری موتورهای توربوفن بر حسب سوخت مصرفی به ازای هر واحد نیروی پیشران تولیدی اندازه‌گیری می‌شود. بنابر ادعای شرکت CFM اینترنشنال، کاربرهای موتور لیپ باید حداقل ۱۵ درصد بهبود مصرف سوخت را در مقایسه با موتورهای CFM قبلی مشاهده کنند. بهبود بهره‌وری موتور به معنای کاهش هزینه عملیاتی تا درصد معینی است.

هزینه به‌عنوان مقدار سوخت مصرف‌شده به ازای هر ساعت برای تولید یک پاوند نیروی پیشران اندازه‌گیری می‌شود. موتور لیپ در طول یک پرواز معمولی سیر، میزان ۱۵ درصد سوخت کمتری نسبت به موتورهای CFM56 فعلی مصرف می‌کند.

قابلیت ‌اطمینان موتور

شرکت CFM اینترنشنال، قابلیت اطمینان موتور را به‌عنوان معیارهای عملیاتی در طول پرواز و عمر عملیاتی آن تعریف می‌کند. قابلیت اطمینان برخاست، تاخیر، لغو‌ و نرخ خاموش شدن موتور لیپ با CFM56 برابری می‌کند. طبق اعلام این شرکت، هزینه نگهداری به ازای هر ساعت برای لیپ با خانواده CFM56 در طول عمر عملیاتی آن قابل‌مقایسه است.

قابلیت اطمینان موتور لیپ با به حداقل‌رساندن نیاز به تعمیر مکرر کسب می‌شود. مخروط چرخان ذرات ورودی را از کنار هسته موتور به داخل جریان کنارگذر هدایت می‌کند. ذرات ریز شن مکیده‌شده به هسته، از مرکز دور می‌شوند و روی دیواره بیرونی کانال قرار می‌گیرند. دریچه زیرکش عقب آن، این ذرات را به کانال کنارگذر پایین دست هدایت می‌کنند.

دور نگه داشتن ذرات مخرب از موتور روی زمین، سیکل‌های پروازی (معمولا ۲۰ هزار سیکل در اولین پرواز) را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، موتور لیپ انتشار دی‌اکسیدکربن و ناکس بسیار کمتری در مقایسه با CFM56 دارد. موتور لیپ با حفظ قابلیت اطمینان CFM56، بیش از ۱۵ درصد بهره‌وری بیشتری را ارائه می‌دهد.

منبع:

simpleflying

#موتور لیپ #موتور هوایی #CFM اینترنشنال

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها