پره های داغ

پره های داغ جدید برای موتور لیپ در راه است

پره های داغ برای موتور لیپ

شرکت CFM اینترنشنال اعلام کرد ظرف دو تا سه سال آینده، نمونه‌های روزآمد پره توربین پرفشار برای موتورهای لیپ را عرضه می‌کند. این پره های داغ بر اساس درس‌آموخته‌های ناشی از بروز مشکلات خوردگی در محیط عملیاتی سخت بهینه‌سازی شده‌اند. این شرکت که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک جنرال الکتریک و سافران است، اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود که گزارش‌هایی در مورد بروز مشکلات خوردگی و کاهش عمر عملیاتی موتورهای لیپ، به ویژه در محیط‌های عملیاتی هند و خاورمیانه که هواپیما در شرایط محیطی گرم و پر گردوغبار عملیات نشست و برخاست انجام می‌دهد، دریافت شده‌است.

پیش از این در سال ۲۰۲۱، مشکلات متعددی در این مورد گزارش شده بود که برای حل آن‌ها چندین رهنمود صلاحیت پروازی، توسط مراجع زیرصلاح هوانوردی صادر شده بود. بنابر اعلام مدیران ارشد CFM اینترنشنال، تلاش‌های زیادی برای حل این مشکلات انجام شده‌است. جزئیات فنی دقیقی از ارتقای موردنظر اعلام نشده، اما انتظار می‌رود که پره‌های جدید ظرف دو تا سه آینده عرضه شوند.

شرکت CFM اینترنشنال در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۳۶۶ دستگاه موتور لیپ عرضه کرده که این آمار نشان‌دهنده رشد ۵۳ درصدی نسبت به آمار ۲۳۹ دستگاه عرضه‌شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. همچنین این آمار، نشان‌دهنده رشد ۱۳ درصدی نسبت به سه ماهه آخر سال گذشته میلادی است. برآوردها نشان می‌دهند که تا پایان سال ۲۰۲۳، امکان ثبت رکورد افزایش ۵۰ درصدی در تعداد موتورهای لیپ تحویلی نسبت به سال گذشته میلادی وجود خواهد داشت.

موتور LEAP-1B نیروی پیشران هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را تامین می‌کند و موتور LEAP-1A بر روی خانواده هواپیماهای ایرباس A320neo نصب شده‌است. از طرفی دیگر، موتور توربوفن دنده‌ای PW1100G محصول پرت‌اندویتنی نیز رقیب اصلی این موتور به شمار می‌رود.

مدیران ارشد CFM اینترنشنال ضمن اذعان به وجود مشکلات عدیده در زنجیره تامین، بر این باورند که مشکل خاصی برای اجرای تعهدات مثبت به مشتریان و تحویل به هنگام موتورهای لیپ وجود نخواهد داشت. گزارش‌های مالی سافران نشان می‌دهند درآمد این شرکت بزرگ فرانسوی در سه ماهه نخست سال جاری، با افزایش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به مرز ۵.۲  میلیارد یورو رسیده‌است.

منبع:

flightglobal

#CFM اینترنشنال #موتور هوایی #توربین گاز هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها