وزن موتور هواپیما

وزن موتور هواپیما چقدر است؟

وزن موتور هواپیما

موتورهای توربوفن ماشین‌های سنگینی هستند که به مواد روزآمد و ماشین‌کاری بدون نقص نیاز دارند. در حالی که هدف سازندگان، تولید موتورهایی با استفاده از مواد سبک‌وزن و پایین آوردن وزن موتور هواپیما است، سرهم‌شدن هزاران قطعه و مجموعه فلزی منجر به افزایش وزن خشک موتور می‌شود.

موتورهای توربوفن به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در حین پرقدرت‌بودن، کارآمد در مصرف سوخت و ایمن باشند. با دمای عملیاتی نزدیک به ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد، سوپر آلیاژهای گران‌قیمت مقاوم در برابر دما در موتورهای توربوفن استفاده می‌شود.

موتورهای توربوفن قبل از دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی، تحت شرایط محیطی و عملیاتی شدید قرار می‌گیرند. یک موتور توربوفن متوسط، ممکن است به ۱۰ هزار سیکل پروازی در طول آزمایش دریافت گواهینامه نیاز داشته باشد. باتوجه به ماهیت و پیچیدگی کار موتور، موتورهای جدید می‌توانند تا ۵۰ میلیون دلار قیمت داشته باشند.

نسبت نیروی پیشران به وزن

نسبت نیروی پیشران به وزن موتور، نسبت حداکثر نیروی پیشران برخاست که موتور می‌تواند ایجاد کند، به وزن خشک آن است. هدف موتورسازان تلاش برای دستیابی به نسبت‌های بزرگ نیروی پیشران به وزن است. در حالی که این نسبت بر اساس الزامات عملکرد موتور است، اما نسبت نیروی پیشران به وزن بزرگتر، طراحی موتور با بهره‌وری بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند.

این نسبت برای اکثر موتورهای توربوفن جدید بین ۵ تا ۶ است. این بدان معنا است که موتوری که ۳۰ هزار پاوند نیروی پیشران تولید می‌کند و وزن آن ۶ هزار پاوند (معادل ۲۷۰۰ کیلوگرم) است، نسبت نیروی پیشران به وزن آن ۵ خواهد بود.

وزن برخی از موتورهای نام‌آشنا

موتور هواپیماهای باریک‌پیکر کوچکتر هستند و نسبت به همتایان پهن‌پیکر خود نیروی پیشران بسیار کمتری تولید می‌کنند. در حالی که نسبت نیروی پیشران به وزن موتور هواپیماهای باریک‌پیکر ممکن است چندان متفاوت از موتور هواپیماهای پهن‌پیکر نباشد، اما وزن خشک این موتورها بسیار کمتر است. موتور CFM56-3 محصول شرکت CFM اینترنشنال تقریبا ۴۳۰۰ پاوند (معادل ۲۰۰۰ کیلوگرم) وزن دارد.

این موتورها نیروی پیشران خانواده بوئینگ ۷۳۷ و خانواده ایرباس A320 را تامین می‌کنند. موتورهای لیپ محصول شرکت CFM اینترنشنال که نیروی پیشران هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷مکس و خانواده ایرباس A320neo را تامین می‌کنند، بسیار سنگین‌تر هستند و وزن آن‌ها بین ۷۰۰۰ تا ۸۷۰۰ پاوند (معادل ۳۲۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلوگرم) متغیر است.

موتور CF6-80 محصول شرکت جنرال الکتریک، تامین‌کننده نیروی پیشران هواپیماهای خانواده بوئینگ ۷۴۷ (بجز ۸-۷۴۷) است که وزن آن‌ها بین ۹۵۰۰ تا ۹۹۰۰ پاوند (معادل ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلوگرم) ثبت شده‌است. این موتورها بر روی هواپیماهای دیگری از جمله ایرباس A330ceo، بوئینگ ۷۶۷، بوئینگ VC-25 و هواپیمای لاکهید مارتین C5-M سوپر گلکسی نصب می‌شوند.

موتور GEnx که نیروی پیشران هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر را تامین می‌کند، تقریبا ۱۴ هزار پاوند (معادل ۶۴۰۰ کیلوگرم) وزن دارد. با حداکثر نیروی پیشران برخاست ۷۶ هزار پاوند (در هواپیمای بوئینگ ۱۰-۷۸۷)، نسبت نیروی پیشران به وزن این موتور ۵,۶۲ ثبت شده‌است. قابل ذکر است که موتور GEnx نیروی پیشران بوئینگ ۸-۷۴۷ را نیز تامین می‌کند.

با چهار موتور در هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ و نیاز به نیروی پیشران کمتر، وزن موتور تقریبا ۱۲۴۰۰ پاوند (معادل ۵۶۰۰ کیلوگرم) گزارش شده‌است. وزن موتور ترنت XWB محصول شرکت رولزرویس که نیروی پیشران هواپیمای ایرباس A350 را تامین می‌کند، تقریبا ۱۶۶۰۰ پاوند (معادل ۷۵۰۰ کیلوگرم) است. نیروی پیشران تولیدشده توسط این موتور ۹۷ هزار پاوند است و نسبت نیروی پیشران به وزن آن ۵,۸۲ ثبت شده‌است.

موتور GE90 که نیروی پیشران هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را تامین می‌کند، تقریبا ۱۹۳۰۰ پاوند (معادل ۸۷۰۰ کیلوگرم) وزن دارد. با تولید ۱۱۵ هزار پاوند نیروی پیشران توسط این موتور، نسبت نیروی پیشران به وزن آن ۵,۹۸ گزارش شده‌است. وزن موتور GE9X که نیروی پیشران بوئینگ ۷۷۷اکس را تامین می‌کند ۲۱۲۰۰ پاوند (معادل ۹۶۰۰ کیلوگرم) ثبت شده‌است. این موتور ۱۱۰ هزار پاوند نیروی پیشران تولید می‌کند و نسبت نیروی پیشران به وزن آن ۵,۲ گزارش شده‌است.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یدا...
یدا...
11 ماه گذشته

سلام و عرض ادب خدمت مجموعه خوب توربینا
میخواستم ازتون خواهش کنم اگه امکانش هست کانال تلگرامی مربوط به همین مباحث جذابی که میذارین رو هم راه‌اندازی کنید
واقعا مطالب خوب و حرفه ای هست
و من خودم شانسی شما رو در اینترنت اکسپلورر پیدا کردم
لطفا به فارسی زبانان این لطف رو بکنید که این کانال راه بیوفته
درصورتی که لازم بدونید خوشحال میشم خودم این مسئولیت رو برای مجموعه شما برعهده بگیرم🙏🙏

جوادامانی
جوادامانی
11 ماه گذشته

واقعاجالب بود البته بهتر بود از معادل واحد پوند بر حسب تن یاکیلوگرم استفاده میکردید چون همه نمیتونن این واحد رو تبدیل کنند
به هر حال ممنون و موفق باشین