دماغه مخروطی شکل موتور

مزایای دماغه مخروطی شکل موتور هواپیما

دماغه مخروطی شکل موتور هواپیما

انتخاب دماغه مخروطی شکل برای اجسامی که در سیال حرکت می‌کنند، امری متداول است. این دماغه برای تعدیل رفتار جریان هوای مقابل و به حداقل رساندن پسای آیرودینامیکی طراحی شده‌است. در حالی که هدف اصلی دماغه مخروطی شکل موتور مدیریت جریان هوای ورودی است، اما از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار است.

طرح‌های مارپیچی

اکثر موتورهای توربوفن جدید، دارای یک مارپیچ سفید هستند که در مرکز دماغه جلویی ترسیم شده‌است. طراحی این علامت سفید بین موتورها و موتورسازان بسیار متفاوت است. هدف از طراحی این مارپیچ‌ها این است که به خلبان نشان دهند پره‌های فن ثابت هستند. با نگاه‌کردن از کابین خلبان، پره‌های در حال چرخش با مارپیچ مشخص می‌شوند. همچنین به پرسنل محوطه فرودگاه یک راهنمای بصری از موتورهای عملیاتی ارائه می‌دهد.

این مارپیچ‌های سفید روی دماغه مخروطی شکل موتور، پرندگان را نیز از موتور دور نگه می‌دارد. علامت سفیدی که روی موتورهای رولزرویس قرار دارد در حین پرواز و در زمان چرخش موتور با سرعت بالا، سوسو می‌زند و پرندگان را می‌ترساند. از دید پرندگان، این مارپیچ‌های در حال چرخش مانند شکارچیانی غول‌پیکر هستند.

گنبدهای گرد

گنبدهای گرد اسپینر در موتورهای توربوفن جدید پدیده‌ای رایج هستند. اکثر موتورهای جدید، از موتور CFM56 محصول شرکت CFM اینترنشنال تا موتور CF6-80 محصول جنرال الکتریک، دارای گنبدهای چرخشی گرد هستند. گنبد گرد هوای کارآمد و مشخصات سرعت بهینه را در هسته موتور فراهم می‌کند. همچنین پسای آیرودینامیکی هوای پرسرعت واردشده به موتور را به حداقل می‌رساند.

این گنبدهای گرد به کنترل ارتعاشات ناشی از چرخش با سرعت بالای قطعات کمک می‌کند. همچنین شکل آیرودینامیکی گنبد از تشکیل یخ جلوگیری می‌کند. هر کریستال یخی کوچک با گنبد چرخان نامتعادل است. به‌عنوان مثال، گنبد اسپینر موتور CF6-80 بدون داشتن سیستم الکتریکی به‌عنوان یک سامانه ضد یخ عمل می‌کند.

مخروط‌های اسپینر نوک تیز

موتور هواپیماهای تجاری مختلف و جدید، دارای یک مخروط اسپینر نوک تیز به‌عنوان قسمت جلویی موتور هستند. برخی از موتورهای مهم با این ویژگی عبارتند از موتور ترنت XWB محصول رولزرویس نصب‌شده بر روی هواپیماهای ایرباس A350 و موتور V2500 محصول شرکت موتورهای هوایی IAE که نیروی پیشران خانواده ایرباس A320 را تامین می‌کند. شرکت موتورهای هوایی IAE از کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ پرت‌اندویتنی، شرکت ژاپنی JAEC و شرکت موتورهای هوایی MTU است.

مخروط‌های نوک تیز اسپینر، با گسترش نوکِ تیز به جریان ورودی، بهبود‌های بیشتری را در نیروی پسا نشان می‌دهند. این امر به ورود گردباد با سرعت بالا در حین عملیات کمک می‌کند. نوک آن نیز از تجمع یخ روی موتور جلوگیری می‌کند. دماغه مخروطی شکل موتور V2500 از لاستیک نرم و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌است. جنس و شکل دماغه موتور برای جلوگیری از تجمع یخ در طول پرواز طراحی شده‌است. به محض برخورد یخ به نوک دماغه، لاستیک آن را می‌شکند و از تجمع جلوگیری می‌کند.

منبع:

simpleflying

#موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها