موتور توربوفن دنده ای

موتور توربوفن دنده ای جدید پرت‌اندویتنی برای هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر

موتور توربوفن دنده ای جدید پرت‌اندویتنی

در یک موتور توربوفن دو محوره، محور کم‌فشار، فن، کمپرسور و توربین کم‌فشار را به هم متصل می‌کند. دومین محور پرفشار، کمپرسور و توربین پرفشار را به هم متصل می‌کند. این دو محور بصورت هم‌مرکز با سرعت‌های مختلف دوران می‌کنند و بهره‌وری کلی موتور را افزایش می‌دهند. محور کم‌فشار موتور هواپیماهای باریک‌پیکر معمولی با سرعت ۳ هزار دور در دقیقه کار می‌کند، در حالی که این میزان برای محور پرفشار تقریبا ۱۵ هزار دور در دقیقه است.

در طراحی موتور توربوفن دنده ای یک جعبه‌دنده کاهنده بین فن و محور کم‌فشار نصب شده تا امکان چرخش این دو محور با سرعت‌های چرخشی متفاوت فراهم شود. جعبه‌دنده سرعت نوک فن را زیر سطح مافوق صوت حفظ می‌کند و در عین حال بهره‌وری کلی سوخت را در سطح قابل‌قبولی نگه می‌دارد. کنترل سرعت فن، استفاده از مراحل کمتر کمپرسور و توربین کم‌فشار را امکان پذیر می‌کند که به نوبه خود وزن موتور را کاهش دهند.

در حالی که مقداری از وزن با افزودن جعبه‌دنده متعادل شده، سرعت‌های بهینه منجر به بهره‌وری و پایداری بهتر سوخت می‌شود. در سامانه کم‌فشار، سرعت نوک فن نسبت به سرعت پره‌های توربین افزایش می‌یابد. علاوه بر این، موتورهای توربوفن دنده ای از حداقل هوا برای انبساط استفاده کرده که باعث مصرف سوخت بهینه می‌شود.

موتور PW1000G محصول شرکت پرت‌اندویتنی، یک موتور دنده‌ای با نسبت گذردهی بالا است که برای تامین نیروی پیشران طیف وسیعی از هواپیماهای باریک‌پیکر توسعه یافته‌است. موتور توربوفن دنده ای ۱۶ تا ۲۰ درصد بهره‌وری سوخت بهتری را برای هواپیماهای باریک‌پیکر فراهم کرده و در عین حال، انتشار کربن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. موتور GTF Advantage نصب‌شده بر روی هواپیماهای خانواده A320neo، مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی را برای این خانواده از هواپیماهای ایرباس به همراه آورده‌است. بنابر اعلام پرت‌اندویتنی، در قالب برنامه GTF Advantage، یازده دستگاه نمونه آزمایشی از موتور ساخته می‌شود و در مدت یکسال مجموعه‌ای از آزمایش‌های زمینی و پروازی در زمان برآورده‌شده هزار ساعت انجام خواهد شد.

پیکربندی GTF Advantage شامل پیشرفت‌ فناوری در هسته موتور است. این موتور نیروی پیشران بالاتری را هم در سطح دریا و هم در فرودگاه‌های با ارتفاع بالا ارائه می‌کند. موتور GTF Advantage که از ژانویه ۲۰۲۴ بر روی هواپیماهای خانواده A320neo نصب شده، مصرف سوخت را تا ۱ درصد و آلایندگی کربن را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد. این موتور ۴ درصد نیروی پیشران برخاست اضافی را در سطح دریا و تا ۸ درصد بیشتر را در فرودگاه‌هایی با ارتفاع بالا تامین می‌کند.

موتور GTF Advantage با حداکثر ۳۴ هزار پاوند نیروی پیشران برخاست، به یکی از قوی‌ترین موتورها برای خانواده جت مسافربری A320neo تبدیل شده‌است. کاربران می‌توانند به دلیل افزایش نیروی پیشران، به بار قابل‌قبول و برد عملیاتی بالاتری دست یابند.

پیکربندی جدید با نمونه‌های اولیه موتور توربوفن دنده ای قابل‌تعویض و ترکیب خواهد بود. با داشتن رابط هواپیما مشابه، نمونه جدیدتر انعطاف‌پذیری بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. علاوه بر این، هواپیما می‌تواند با موفقیت از یکی از این پیکربندی‌ها استفاده کند.

موتورهای توربوفن دنده‌ای تعهدات لازم در رابطه با سوخت، آلایندگی و میزان نویز را برآورده کرده‌اند. بعلاوه، این موتورها به رکورد بالا در قابلیت اطمینان و هزینه عملیاتی کم دست یافته‌اند. موتور GTF Advantage با ۱۰۰ درصد سوخت هوانوردی پایدار در زمان ورود به خدمت عملیاتی در سال ۲۰۲۴ سازگار خواهد بود.

منبع:

simpleflying

#پرت‌اندویتنی #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها