بازسازی پره های توربین گاز

سرمایه‌گذاری روسیه برای راه‌اندازی کارخانه ساخت و بازسازی پره های توربین گاز

راه‌اندازی کارخانه ساخت و بازسازی پره های توربین گاز در روسیه

شرکت فناوری‌های توربین گاز پیشرفته موسوم به MGTT که پیش از این با نام شرکت فناوری‌های توربین گاز زیمنس SGTT شناخته می‌شد، از سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد روبلی، معادل ۶۵ میلیون دلار برای ساخت و راه‌اندازی مرکز تعمیر و بازسازی پره های توربین گاز خبر می‌دهد.

بنابر گزارش‌های منتشرشده، توافقنامه برای راه‌اندازی این مرکز در حاشیه نشست اقتصادی منطقه‌ای بالتیک موسوم به BRIEF’23 در تاریخ ۲۱ سپتامبر نهایی شده‌است. هدف اصلی از اجرای این پروژه، توسعه زیرساخت صنعتی و حصول اطمینان از عدم وابستگی در این حوزه فناورانه حساس اعلام شده‌است.

مشارکت‌کنندگان اصلی در این طرح، شامل دولت محلی لنینگراد، شرکت SGTT و مرکز بازسازی پره موسوم به CVL هستند. توافقنامه همکاری پروژه در اجلاس منطقه‌ای بالتیک به امضای مدیران ارشد مشارکت‌کنندگان طرح رسید. انتظار می‌رود این مجموعه در فضای کارگاهی با مساحت ۲۸۰۰ مترمربع، در نزدیکی تاسیسات کنونی شرکت SGTT در پارک صنعتی گرین استیت سنت‌پترزبورگ ساخته شود. ظرفیت طراحی‌شده برای این مرکز شامل تعمیر ۱۰ ست پره توربین گاز صنعتی و تولید ۷ ست پره نو در سال است.

این پروژه که دست‌کم ۱۰۰ فرصت شغلی جدید را ایجاد می‌کند، با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد روبلی تا سال ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید. بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده برای این پروژه، انتظار می‌رود خروجی این مرکز، بازگشت ۹۰ درصد از پره‌های جداشده از توربین‌های گاز در بازرسی‌های دوره‌ای به وضعیت عملیاتی را محقق کند.

تحریم‌های گسترده علیه روسیه، صنعت توربین گاز این کشور را با مشکلات اساسی به ویژه در تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات نگهداری و پشتیبانی روبرو کرده‌است. از طرفی دیگر، این پروژه با هدف تضمین بومی‌سازی توانمندی در حوزه‌های فناوری کلیدی، همچون ساخت و تعمیر پره‌های داغ توربین گاز تعریف و سرمایه لازم برای آن تامین شده‌است.

شرکت SGTT تا سال ۲۰۲۲، با شراکت ۶۵ درصدی زیمنس انرژی و ۳۵ درصدی شرکت روسی پاور ماشین اداره می‌شد. فعالیت‌های اصلی این شرکت شامل ساخت، تعمیر و نگهداری توربین گاز SGT5-2000E با توان خروجی ۱۸۷ مگاوات و ارائه خدمات سرویس برای توربین‌های گاز SGT5-4000F با توان خروجی ۳۲۵ مگاوات است.

شرکت زیمنس در نیمه سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی ساخت توربین‌های گاز SGT5-2000E با هدف رسیدن به سطح بومی‌سازی ۹۰ درصد در خاک روسیه را انجام می‌دهد. این ادعا هرگز محقق نشد و در حالیکه زیمنس پس از درگیری نظامی روسیه با اوکراین فعالیت‌های خود در روسیه را متوقف کرد، درصد بومی‌سازی توربین گاز SGT5-2000E تنها به ۵۲ درصد رسیده بود. نهایتا در اکتبر ۲۰۲۲، شرکت اینتررائو سهام زیمنس در SGTT را خریداری کرد.

” بخوانید: اینتررائو مالک جدید تاسیسات روسی زیمنس انرژی

در دسامبر ۲۰۲۲، مدیرعامل شرکت SGTT تاکید کرد که ساخت و نصب توربین‌های گاز کلاس E با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات هم‌رده SGT5-2000E در دستورکار این شرکت قرار دارد و تحقق این هدف تنها با مشارکت شرکت‌های صاحب فناوری قابل انجام است. بنابر ادعای مدیران ارشد این شرکت، تحقق کامل هدف بومی‌سازی تنها با اتکا بر ظرفیت داخلی میسر نیست و علاوه بر آن، روسیه با کمبود در تامین قطعات توربین‌های گاز، شامل قطعات بخش داغ به ویژه پره‌های توربین و اجزای محفظه احتراق روبرو است.

” بخوانید: برنامه دولت روسیه برای افزایش تولید توربین گاز پرقدرت بومی

در عین حال، تلاش شرکت‌های روسی برای پرکردن خلا در این حوزه ادامه دارد و در می ۲۰۲۳، شرکت پاور ماشین از دستیابی به فناوری پوشش‌دهی پره‌های توربین‌های گاز صنعتی زمینی با استفاده از توانمندی‌های موجود در این کشور در حوزه موتورهای هوایی خبر داد.

پس از اعمال تحریم‌های گسترده توسط غرب علیه روسیه، وزارت انرژی این کشور سازوکاری را برای حفظ توربین‌های گاز خارجی مستقر در نیروگاه‌های این کشور در وضعیت عملیاتی، معرفی کرد. بنابر گزارش اینترفاکس، این سازوکار در سال ۲۰۲۳ کماکان پابرجا است و در صورت بروز مشکل در تامین برق در مناطق مختلف، امکان استفاده از قطعات و تجهیزات خارجی برای نگهداری این ماشین‌ها وجود دارد.

منبع:

neftegaz

#پره توربین گاز #توربین گاز صنعتی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها