سلول تست

سلول تست و اهمیت آن در توسعه موتورهای هوایی

بررسی اهمیت سلول تست

آزمایش بخشی ضروری در توسعه سامانه‌های پیچیده و فناورانه به‌ویژه در موتور هواپیما به شمار می‌رود. هر موتور توربوفن جدیدی که از خط مونتاژ نهایی خارج می‌شود، باید گواهینامه صلاحیت پروازی را پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های سختگیرانه در سلول تست کسب نماید.

آزمایش نحوه کارکرد یک موتور تکمیل‌شده در سه مرحله شامل آزمایش‌های استاتیک، عملکرد زمینی و آزمایش‌های پروازی انجام می‌شود. در مرحله آزمایش استاتیک، موتور روشن نمی‌شود. تمامی سامانه‌های اصلی موتور مثل هیدرولیک، الکتریکی و خنک‌کاری در این آزمایش بررسی می‌شوند.

تست‌های عملکرد زمینی با موتور نصب‌شده روی استند و در سرعت‌های کارکردی مختلف انجام می‌شود. این آزمایش‌ها عموما در داخل یا اطراف تاسیسات تولید و مونتاژ موتور در سلول تست آن انجام می‌شوند. موتور با سرعت‌های مختلف کار می‌کند تا پرواز واقعی را شبیه‌سازی کند و عین حال، داده‌های بدست آمده از پارامتر‌های مختلف جمع‌آوری می‌شوند. سلول‌های تست پلتفرم‌های تخصصی هستند که با استفاده از حسگرها، شتاب‌سنج‌ها و دینامومترها کوچک‌ترین ناهنجاری‌ها را در حین عملیات شناسایی می‌کنند.

آخرین مجموعه آزمایش‌ها بر روی یک موتور جدید حین پرواز، بر روی بستر آزمایشی پرنده انجام می‌شود. در این آزمایش، تولیدکنندگان از هواپیماهای تجاری تغییریافته به‌عنوان بستر آزمایشی پرنده برای نصب موتور استفاده می‌کنند. جنرال الکتریک از هواپیمای بوئینگ ۱۰۰-۷۴۷ تغییریافته، به‌عنوان بستر آزمایشی موتور برای نزدیک به ۵۰ سال قبل از بازنشستگی آن در سال ۲۰۱۸ استفاده می‌کرد.

طی سال‌ها، جنرال الکتریک از بستر آزمایشی برای تایید ۱۱ خانواده شامل ۳۹ نمونه مختلف موتور، از جمله موتور GE90 نصب‌شده بر روی بوئینگ۷۷۷ و GEnx نصب‌شده بر روی بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر و بوئینگ ۸-۷۴۷ استفاده کرده‌است. آزمایش‌ها تنها برای تایید موتور انجام نمی‌شوند، بلکه این داده‌ها برای بهبود کارآیی موتور نیز موثر هستند.

اهمیت بستر آزمایشی موتور

با صرف‌نظرکردن از انواع بسترهای آزمایشی زمینی یا هوایی، این بسترها پلتفرم‌هایی تخصصی و مجهز به ابزارهای پیشرفته هستند و قادر به جمع‌آوری، تجزیه تحلیل و بررسی داده‌ها می‌باشند. بسترهای آزمایشی معمولی زمینی دارای درب‌ و پنجره‌های آکوستیک و سایر دستگاه‌هایی هستند تا تمام صداها را از بین ببرد. بستر آزمایشی برای اندازه‌گیری صدای موتور، مجهز به دینامومترهای مناسب و میکروفون‌های حساس ‌است که در اطراف آن قرار ‌دارند.

این میکروفون‌ها تغییرات صدای موتور را تا کسری از دسی‌بل از توان کم تا حداکثر توان تشخیص می‌دهند. داده‌های دقیق عملکرد موتور و ارتعاشات آن در سرعت‌های مختلف توسط کنترل آکوستیک بدست می‌آید. داده‌های بدست‌آمده در مقابل محدودیت‌های مجاز برای دستیابی به عملکرد بهتر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند.

نمونه‌های موتور تازه از خط تولید خارج‌شده، پتانسیل بهبود زیادی در مرحله آزمایش دارند. صدها پارامتر عملکرد در طول آزمایش برای بهینه‌سازی بهره‌وری موتور تنظیم شده‌اند. علاوه بر این، برای رسیدن به بهترین عملکرد، هر پارامتر با توجه به نوع حمل‌و‌نقل هوایی ارزیابی می‌شود.

سلول تست۸۰ رولز‌رویس

سلول تست۸۰ رولز‌رویس، بزرگترین و هوشمندترین بستر آزمایشی ‌زمینی موتور در جهان است که در دربی انگلستان قرار دارد. این پلتفرم توان پردازش بیش از ۱۰ هزار داده در پارامترهای مختلف را با سرعت ۲۰۰ هزار نمونه در ثانیه دارد.

این سلول تست با ظرفیت ۱۵۵ پاوند نیروی پیشران، توان کافی برای برخاست یک موتور بوئینگ ۷۴۷ را تحمل می‌کند. موتورهای نصب‌شده در این پلتفرم همچنین می‌توانند با سوخت پایدار هوانوردی SAF کار کنند و به مخزن سوخت ۱۴۰ هزار لیتری مجهز است که سوخت کافی برای سه هزار بار پر کردن باک یک خودروی معمولی است.

منبع:

simpleflying

#سلول تست #گواهینامه صلاحیت پروازی #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها