موتور CF6

آینده خانواده موتور CF6 محصول شرکت جنرال الکتریک

خانواده موتور CF6

پس از ۴۹ سال و شش ماه از ارائه خدمت عملیاتی فوق‌العاده، شرکت جنرال‌ الکتریک موتور CF6-6 را در ژوئن ۲۰۲۱ بطور رسمی بازنشسته کرد. دیگر موتورهای تولیدشده توسط جنرال الکتریک شامل CF6-80C2، CF6-50، CF6-80A و CF6-80E1 هنوز در خدمت عملیاتی هستند. این غول موتورسازی، تولید نمونه‌های موتور CF6-80C2 را ادامه داده و در هوانوردی تجاری، موتور CF6 را به طولانی‌ترین برنامه موتورسازی تبدیل کرده‌است.

بر اساس گزارش پیش‌بینی بازار تعمیر و نگهداری و وضعیت ناوگان ۲۰۲۳ ارائه‌شده توسط هفته‌نامه Aviation Week، در حال حاضر، بالغ بر ۱۴۹۵ نمونه از موتور CF6 در خدمت عملیاتی وجود دارند که از میان آنها ۱۱۹۳ دستگاه موتور CF6-80C2 و موتورهای CF6-80 E و CF6-50 به ترتیب به تعداد ۲۷۸ و ۲۴ هستند. داده‌های ارائه‌شده در لینک زیر، کاهش موتورهایی که در دهه آینده مورد بهربرداری قرار خواهند گرفت را نشان می‌دهد.

” بخوانید: ناوگان موتور توربوفن CFM56 در یک نگاه

طبق گزارش نشریه مذکور، در مجموع ۱۵۷۹موتور از خانواده CF6 طی ۱۰ سال آینده از رده خارج خواهند ‌شد که در میان آنها نمونه موتور CF6-80C2 با ۱۱۷۱ دستگاه موتور در دهه آینده، بیشترین بازنشستگی را خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود در فاصله بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲، ارزش بازار خدمات تعمیر و نگهداری خانواده موتورهای CF6، معادل ۵۴.۲ میلیارد دلار باشد. طی ۱۰ سال آینده، خانواده این موتورها در مجموع شاهد ۵۴۸۴ شاپ ویزیت مربوط به تعمیرات اساسی موتور و ۷۶۴ مربوط به خدمات تعویض قطعات عمردار خواهد بود. داده‌های بالا نشان‌دهنده جهش شاپ ویزیت‌ها در سال ۲۰۲۵ تا سقف ۸۰۸ مورد است.

بر اساس شواهد بدست‌آمده، خانواده موتورهای CF6، میانگین حدود ۷,۴ ساعت پروازی را در سال جاری پشت سر خواهند گذاشت. انتظار می‌رود این عدد تا دو سال آینده افزایش یابد. همچنین داده‌ها کاهش تدریجی ساعت پروازی موتور را نیز نشان می‌دهند.

جنرال الکتریک، پس از توسعه موتور TF39 برای هواپیمای ترابری C-5 گلکسی در اواخر دهه ۱۹۶۰، طرح توسعه نمونه تجاری موتور توربوفن CF6 را در دستور کار قرار داد. این موتور توربوفن با نسبت گذردهی بالا، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در صنعت هوانوردی شناخته می‌شود.

نخستین نمونه این موتور، در سال ۱۹۷۱ روشن شد و تاکنون بر روی هواپیماهای مختلف شامل ایرباس A300 و A330، بوئینگ B747 و B767، لاکهید C-5M سوپر گلکسی و مکدانل داگلاس DC-10 نصب شده‌است. این موتور به‌عنوان پایه‌ای برای توسعه نسل بعدی موتورهای توربوفن پرقدرت جنرال الکتریک موسوم به GE90 مورد استفاده قرار گرفت و دو نمونه توربین گاز صنعتی LM6000 و LM2500 از روی آن توسعه یافته‌است.

منبع:

aviationweek

#جنرال الکتریک #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها