نمایشگاه هوایی شانگهای

عرض اندام موتورهای چینی در نمایشگاه هوایی شانگهای

موتورهای چینی در نمایشگاه هوایی شانگهای

پس از وقفه‌ای چهار ساله، نمایشگاه هوایی تجاری بین‌المللی شانگهای به مدت سه روز در این شهر برگزار شد. عرضه موتورهای هوایی ساخته‌شده توسط چین در این نمایشگاه توجه زیادی را به خود جلب کرده‌است. بنابر اعلام مدیران ارشد صنعت هوانوردی چین، در آینده‌ای نزدیک نیروی پیشران جت مسافربری C919 توسط موتورهای توربوفن ساخت این کشور تامین خواهد شد.

شرکت دولتی موتورهای هوایی چین موسوم به AECC، به‌عنوان یکی از برگزارکنندگان اصلی این همایش، عرضه موتورهای توربوفن ساخت چین در این نمایشگاه را نقطه عطف بزرگی برای صنعتی هوانوردی این کشور قلمداد می‌کند. این مجموعه، توسعه موتور توربوفن با گذردهی بالا با نام CJ-1000A را برعهده دارد که انتظار می‌رود نیروی پیشران نمونه‌های بعدی جت مسافربری C919 را تامین کند. در حال حاضر، چین موتور لیپ ساخت شرکت CFM اینترنشنال را برای نصب بر روی هواپیمای C919 خود انتخاب کرده‌است.

چین در صنعت هوانوردی غیرنظامی، رویکرد مشارکت و همکاری با کشورهای غربی را دنبال می‌کند و در این نمایشگاه نیز تعداد زیادی از مجموعه‌های صنعتی غربی که با شرکت هواپیمایی تجاری چین کومک شراکت دارند، حاضر هستند. شرکت کومک تولیدکننده جت تجاری C919 است که آن را رقیبی برای هواپیماهای پرفروش بوئینگ B737 و ایرباس A320‌ معرفی می‌کند.

نمایشگاه هوایی شانگهای

چین بهره‌برداری عملیاتی از هواپیمای C919 را از بهار سال جاری آغاز کرده‌است. پروژه توسعه این هواپیمای چینی ۱۴ سال به طول انجامید. یک شرکت هوافضای آلمانی توسعه ارابه فرود برای هواپیمای C919 را برعهده گرفته‌است. همچنین این شرکت قطعاتی را برای نصب بر روی جت منطقه‌ای ARI21 دیگر محصول کومک، تولید می‌کند.

حضور بخش هوافضای شرکت جنرال الکتریک در این نمایشگاه حائز اهمیت است.

شرکت دولتی موتورهای هوایی چین در ایرشو شانگهای ۲۰۲۳، نمونه‌ای از موتور توربوفن سنگین CJ2000 را به نمایش گذاشته‌است. این موتور که مراحل توسعه خود را پشت‌سر می‌گذارد، قرار است بر روی جت مسافربری پهن‌پیکر C929 محصول کومک نصب شود. همچنین، چین یک موتور توربوپراپ بومی در این نمایشگاه معرفی کرده که از آن با نام AEP-500 یاد می‌شود.

حضور اتحادیه موتورسازان روسی UEC و عرضه موتور توربوفن PD14 در این نمایشگاه حائز اهمیت است. چندی پیش گزارش‌های مربوط به خروج روسیه از شراکت با چین برای توسعه جت مسافربری پهن‌پیکر CR929 تایید شده بود. قرار بود موتور روسی PD35 نیروی پیشران این هواپیما را تامین کند.

” بخوانید: خروج روسیه از پروژه مشترک ساخت هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر با چین ” 

منبع:

scmp

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها