هواپیمای مسافربری CR929

خروج روسیه از پروژه مشترک ساخت هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر با چین

پروژه ساخت هواپیمای مسافربری CR929 مشترک بین چین و روسیه

تنها شش سال پس از تاسیس شرکت مشترک CRAIC بین روسیه و چین با هدف توسعه جت مسافربری پهن‌پیکر CR929، با اعلام مقامات ارشد صنعت هوانوردی روسیه در حاشیه نمایشگاه اخیر آرمی ۲۰۲۳، این کشور از پروژه مذکور خارج شد. اتحادیه هواپیماسازان روسیه موسوم به UAC، سهام بخش روسی شرکت مشترک را در اختیار داشت. از طرف چین هم شرکت هواپیماهای تجاری این کشور موسوم به کومک، در این پروژه مشترک فعال بود.

مقامات روس انفعال شریک چینی حاصل از فشارهای ناشی از تحریم‌های غرب پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین را عامل اصلی از هم پاشیده شدن این شراکت و پروژه مشترک اعلام کردند. بر این اساس، پروژه توسعه موتور توربوفن سنگین PD35 با محوریت اتحادیه موتورسازان روسیه UEC نیز که قرار بود نیروی پیشران این هواپیمای پهن‌پیکر را کند، عملا با توقف روبرو شده‌است.

چین و روسیه در سال ۲۰۱۲ برای انجام این پروژه به توافق رسیدند و توافقنامه همکاری و تاسیس شرکت مشترک بین کومک از چین و UAC از روسیه در سال ۲۰۱۶ به امضا رسید. روسای جمهور دو کشور در مراسم امضای این توافقنامه حاضر بودند.

در ابتدا روسیه اصرار داشت که هواپیمای CR929 بر مبنای هواپیمای پهن‌پیکر دوربرد ایلیوشن۹۶ طراحی شود. در عین حال طرف چینی با این ایده موافق نبود و اصرار داشت که ایرباس A330 یا بوئینگ B878 دریم‌لاینر به‌عنوان مبنا برای طراحی این هواپیمای جدید پهن‌پیکر درنظرگرفته شود.

از سال ۲۰۱۴، روسیه اصرار داشت که در ساخت هواپیمای CR929 تا حد امکان و با اولویت بالا فقط بر تامین‌کنندگان چینی و روسی اتکا شود و بر این اساس، این ایده نصب موتور روسی PD35 و سایر سامانه‌های حیاتی هواپیما محصول چین یا روسیه، روی این پرنده مطرح شد. از طرف مقابل چین که تجربه موفق پروژه‌ توسعه هواپیمای Y-10 را داشت، به سرانجام رساندن این برنامه را تنها در گرو همکاری با شرکای بین‌المللی تحلیل می‌کرد.

در ابتدای پروژه، چین مشتاق بود تا تجربه اثبات‌شده‎ روس‌ها در طراحی مفهومی کلی پرنده، طراحی جزئی سازه بدنه و بهینه‌سازی آیرودینامیکی آن را در قالب اجرای این پروژه مشترک کسب کند. این مواردی است که به دست آوردن آنها از شرکت‌های پیشروی غربی بخصوص برای چینی‌ها تقریبا غیرممکن است. از طرف مقابل، روسیه چشم طمع به سرمایه‌گذاری و تامین مالی چین برای این برنامه دوخته بود.

منبع:

simpleflying

#موتور PD35 #موتور توربوفن #اتحادیه موتورسازان روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها