توربین گاز مشتق از موتور هوایی AL-41ST

روسیه آزمایش یک توربین گاز مشتق از موتور هوایی جدید را آغاز کرد

آزمایش توربین گاز مشتق از موتور هوایی AL-41ST روسی

اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، وابسته به هلدینگ دولتی فناوری روستک، از آغاز فاز آزمایش و ارزیابی اولین نمونه پیش‌تولیدی توربین گاز مشتق از موتور هوایی جدید AL-41ST خبر می‌دهد. تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه توربین گاز صنعتی AL-41ST-25 در ژوئن ۲۰۱۹ بین اتحادیه موتورسازان روسیه و شرکت گاز پروم به امضا رسید. بر اساس این توافق، توسعه یک توربین گاز ۲۵ مگاواتی روزآمد با بهره‌وری بالا کلید خورد.

در قالب این پروژه، اتحادیه موتورسازان روسیه برنامه‌ای را دنبال می‌کند که هدف از آن دستیابی به یک خانواده از توربین‌های گاز صنعتی با کاربری افزایش فشار در واحدهای انتقال گاز در نمونه‌های مختلف با ظرفیت‌های ۲۵، ۳۲ و ۴۲ مگاوات است. همه این ماشین‌ها از یک ژنراتور گاز یکسان استفاده خواهند کرد.

بنابر اعلام UEC، آزمایش‌ کارخانه‌ای اولین نمونه پیش‌تولیدی AL-41ST با توان خروجی ۲۵ مگاوات آغاز شده و در ادامه کار یک پروتوتایپ دیگر نیز به این برنامه آزمایش و ارزیابی افزوده خواهد شد. بنابر اعلام رسانه‌های روسی، عرضه این ماشین نقطه عطفی در صنعت توربین گاز روسیه به شمار می‌رود و عمر عملیاتی آن بین دوره‌های بازرسی، دستکم معادل ۱۲۰ هزار ساعت اعلام شده‌ که این مقدار نسبت به نمونه‌های مشابه روسی یک رکورد قابل‌توجه قلمداد می‌شود.

توسعه این خانواده ماژولار از توربین‌های گاز صنعتی با کاربرد تقویت فشار در خطوط انتقال، بر اساس نیازمندی‌های گاز پروم به‌ویژه در پروژه‌های توسعه‌ای در خطوط انتقال گاز با مسافت زیاد طراحی شده‌است. لازم به ذکر است که پیش از این نمونه توربین گاز صنعتی مشتق از موتور هوایی AL-31ST با توان خروجی ۱۶ مگاوات در روسیه تولید و عرضه شده و تعداد زیادی از آن‌ها در خط انتقال اوفا متعلق به گاز پروم نصب و راه‌اندازی شده‌اند. ارزیابی‌های مهندسان UEC نشان می‌دهند که بهره‌وری ماشین AL-41ST تا مرز ۴۰ درصد قابل افزایش است. این در حالی است که بهره‌وری نمونه تولیدی AL-31ST معادل ۳۵.۵ درصد است. ویژگی دیگر این توربین گاز جدید روسی، قابلیت استفاده از آن در خطوط انتقال گاز روزآمد با فشار بیشتر برای حصول اطمینان از انتقال موثر در خطوط طولانی است. مدیرعامل اتحادیه موتورسازان روسیه در یکی از آخرین سخرانی‌های خود در سال ۲۰۲۳، تاکید کرده که پروژه AL-41ST با اولویت بالا در این مجموعه دنبال می‌شود.

” بخوانید: آمادگی روسیه برای داخلی‌سازی تجهیزات تقویت فشار گاز در خطوط انتقال

پس از تکمیل آزمایش‌های کارخانه‌ای، نخستین نمونه پیش‌تولیدی AL-41ST-25 برای آزمایش‌های میدانی به مرکز تقویت فشار گاز پروم در کازان منتقل می‌شود. قرار است نزدیک به پنج هزار ساعت بهره‌برداری آزمایشی از این ماشین در مرکز تقویت فشار کازان انجام شود تا کارکرد میدانی آن به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد.

نخستین بار در سال ۱۹۹۱، با استفاده از هسته اصلی موتور هوایی AL-31F نمونه‌های صنعتی این خانواده در مرکز فنی و علمی مسکو وابسته به شرکت لیولکا توسعه یافت. آزمایش پذیرش نخستین نمونه از این توربین گاز مشتق از موتور هوایی در سال ۱۹۹۴ در مرکز تقویت فشار کارپینسکایا انجام شد. نهایتا در دسامبر ۲۰۰۲، شرکت موتورسازی اوفا نخستین نمونه از این توربین گاز صنعتی موسوم به GPA-16R را تولید، عرضه و عملیاتی کرد.

این پروژه اگرچه با روند کند در مراحل آغازین روبرو بود، اما با ساخت نمونه‌های عملیاتی بیشتر و افزایش بهره‌برداری از آن، اشکالات فنی مختلف شناسایی و برطرف شد و در سال ۲۰۱۵ با سرمایه‌گذاری گاز پروم، توسعه نمونه‌های جدیدتر توربین گاز مشتق از موتور هوایی AL-31ST با جدیت دنبال شد. روسیه امیدوار است با تولید و عرضه نسل جدید توربین‌های گاز AL-41ST، وابستگی خود به محصولات خارجی در حوزه راهبردی انتقال گاز را بیش از پیش کاهش دهد.

منبع:

frontierindia

#اتحادیه موتورسازان روسیه #روستک #توربین گاز صنعتی #گاز پروم

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها