موتورهای هوایی سالخورده

پشتیبانی از موتورهای هوایی سالخورده موردتقاضا بازار

موتورهای هوایی سالخورده

کاربران هواپیماهای تجاری قدیمی‌تر با مشکلات زنجیره تامین و کمبود مواد، به ویژه برای موتورهای قدیمی مواجه هستند. متخصصان امر معتقدند، موتورهای قدیمی بیشتر به دلیل در دسترس‌نبودن قطعات توسط تولیدکنندگان اصلی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. موتورهای TFE 73 محصول شرکت هانی‌ول و به دنبال آن سری PW300 شرکت پرت‌اندویتنی کانادا، اکثرا موتورهای قدیمی سرویس‌دهی‌شده توسط ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری بشمار می‌روند.

کمبود قطعه برای موتورهای قدیمی شامل همه قسمت‌ها و نه فقط اجزای اصلی می‌شود. با این حال، پره‌های توربین نسبت به دیگر قطعات بیشتر تحت تاثیر مسائل در دسترس‌بودن قرار گرفته‌اند. عرضه پره‌های توربین شرکت هانی‌ول و پرت‌اندویتنی کانادا در دو سال گذشته تاخیرهای قابل‌توجهی داشته و به نظر نمی‌رسد که شرایط بهتر شود.

برخی از مجموعه‌های پره‌های توربین ممکن است پس از سفارش ظرف چند هفته به دست آنها برسند، در حالی که سفارش‌های دیگر ممکن است چند ماه طول بکشد. اگرچه این قطعات برای موتورهای قدیمی‌تر هستند، اما در دسترس‌بودن موتورها همچنان به با نرخ بهره‌برداری ماهانه بالای هواپیماها کمک می‌کنند.

قطعات کارکرده قابل‌استفاده به‌عنوان جایگزینی برای قطعات جدید برای موتورهای قدیمی تقریبا وجود ندارند. در سال‌های اخیر، بازار این مواد تمام شده، بنابراین بهترین گزینه‌ای که می‌توان ارائه داد قطعات جدید مستقیما از تولیدکننده اصلی است. این به یک امر عادی جدید در این صنعت تبدیل شده‌است.

قطعات کارکرده قابل‌استفاده

رویارویی صنعتی برای قطعات جدید و کارکرده ادامه دارد. بنابر اعلام شرکت استانداردآیرو، مواد قطعات کارکرده قابل‌استفاده برای خدمات تعمیر و نگهداری و تولیدکنندگان اصلی تقاضای زیادی دارد، بنابراین این شرکت دائما به دنبال گزینه‌هایی در رابطه با آنها هستند. یک گزینه دیگر، ارائه موتورهای جایگزین به مشتریان است. با این حال، به دلیل تقاضای زیاد برای موتورهای اجاره‌ای، در دسترس بودن مشکل است.

استاندارد آیرو به‌عنوان تولیدکننده اصلی، مجاز به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای پرقدرت قدیمی مانند CFE738، HTF7000، TFE731 هانی‌ول، موتورهای PW300 و PW500 پرت‌اندویتنی و موتورهای Spey و Tay رولزرویس خارج از تاسیسات اولیه خدمات تعمیر و نگهداری در چند مرکز در آمریکا، بریتانیا و همچنین مراکز خدمات منطقه‌ای در برزیل، آفریقای جنوبی و سنگاپور است.

قطعات محدود تولیدکننده اصلی تقاضای بالایی دارند که ناشی از بهبود وضعیت صنعت حمل‌ونقل هوایی پس از رفع تاثیرات منفی همه‌گیری کووید۱۹ است. در دسترس‌بودن یک قطعه می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر زمان‌های چرخش داشته باشد، به‌ویژه اگر برای تولید قطعه تنها منبع در دسترس باشد.

بنابر اعلام استانداردآیرو، قابلیت‌های تعمیر قطعات داخلی این شرکت گاهی اوقات می‌تواند این شرکت را قادر سازد تا از موانع مربوط به قطعات جدید جلوگیری کند. در حالی که ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری بطور مستقیم با تولیدکننده‌های اصلی برای توسعه تعمیرات قطعات کار می‌کنند، در بسیاری از مواقع، کاملا به زنجیره تامین خارجی برای قطعات منبع منفرد تولیدکننده وابستگی وجود دارد.

برای کمک به رفع آن، به کاربران در مورد این پویایی‌های صنعت آموزش داده می‌شود و آنها را تشویق می‌کنند تا در مورد برنامه‌ریزی پیش‌رو و ایجاد زمان‌های طولانی‌تر برای کار از طریق مسائل زنجیره تامین فعال‌تر شوند. هماهنگی و برنامه‌ریزی صحیح نیازهای تعمیر و نگهداری و خدمات آن‌ها از قبل امری کلیدی بشمار می‌رود. مدیران بخش خدمات تعمیر و نگهداری شرکت‌های مختلف نسبت به بهبود اوضاع خوشبین نیستند.

در دنیای جت تجاری، موتور JT15D یکی از کارآمدترین موتورها بشمار می‌رود. بر اساس آمار منتشرشده در منابع تخصصی، حدود ۴۱۰۲ واحد موتور JT15D در خدمت عملیاتی هستند که در مجموع نیروی پیشران ۲۰۵۱ هواپیما را تامین می‌کنند. از این گروه، هواپیمای سسنا سایتیشن تولیدشده بین سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۹۴ بزرگترین کاربر را با ۴۵۰ نفر تشکیل می‌دهد. سایر سایتیشن‌های قدیمی‌تر که دیگر تولید نمی‌شوند، به همراه بیچ‌جت ۴۰۰/۴۰۰A، هاوکر۴۰۰XP، و میتسوبیشی دایاموند ۱A نیز از این موتور استفاده می‌کنند.

برای کاربرانی که نمی‌خواهند تعمیرات اساسی روی موتورهای JT15D انجام دهند، بسیاری به دنبال منبع‌یابی موتورهای‌ کارکرده با عمر متوسط از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت با هزینه کمتر هستند. اگرچه یک گزینه مناسب است، اما آنچه که باید در نظر گرفته شود، شرایط ناشناخته و احتمالا ریسکی برای موتورهای‌ کارکرده با عمر متوسط و زمان‌بندی فوری موردنیاز برای خرید آنها است.

اینها کالاهای موردتقاضا مهم در بازار هستند. بدون در دسترس بودن JT15D، موتورهای‌ کارکرده با عمر متوسط معمولا بلافاصله یکبار در بازار فروخته می‌شوند. ممکن است یک مجموعه امروز در دسترس باشد و مجموعه بعدی ممکن است ماه‌ها در دسترس نباشد که این بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. زمان قابل‌توجهی صرف پیداکردن موتور JT15D‌ کارکرده با عمر متوسط می‌شود که می‌تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد. اکثر موتورهای JT15D از هواپیماهای بازنشسته جدا می‌‌شوند.

قطعات کارکرده قابل‌استفاده می‌تواند در مقابله با کمبود مواد خاص بسیار مفید باشد، اما در دسترس بودن و کیفیت آن بسیار متفاوت است. قطعات با کیفیت خوب و عمر محدود کمتر به‌عنوان قطعات کارکرده قابل‌استفاده در دسترس هستند. به‌عنوان مثال، قطعات بخش داغ می‌توانند یک گلوگاه باشند، به این دلیل قطعات قابل تعمیر با کیفیت بالا به ندرت در دسترس هستند.

شرکت‌های تعمیر و نگهداری به مشتریان JT15D توصیه می‌کنند تا یک سال دیگر را برای خرید JT15D ‌کارکرده با عمر متوسط اختصاص دهند. نکته مهم این است که باید موتوری تهیه کرد که بتوان در چند سال آینده با آن پرواز کرد.

بنابر گزارش شرکت هانی‌ول، سلامت زنجیره تامین در طول سال ۲۰۲۳ در حال بهبود بوده و انتظار می‌رود این بهبود تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. هانی‌ول از حدود ۹ هزار موتور توربوفن TFE 731 و بیش از ۱۰ هزار واحد توربوپراپ TPE 331 پشتیبانی می‌کند. هانی‌ول با همکاری زیرمجموعه‌های خود، باعث بهبود ظرفیت زنجیره تامین شده‌است. این شرکت سازوکار جدیدی برای زنجیره تامین جدید خود ایجاد کرده و بر بهبود سریع، گسترش ظرفیت و ایجاد منابع دوگانه تمرکز کرده‌است.

بطور خاص، شرکت هانی‌ول و شبکه مرکز خدمات مجاز آن برای افزایش عرضه قطعات کارکرده قابل‌استفاده از طریق توسعه تعمیر و تامین موتورهای کافی برای جداسازی قطعات به جای تولید قطعات جدید، همکاری کرده و از مجموعه موتورهای اجاره‌ای و قطعات کارکرده قابل‌استفاده خود در سراسر شبکه هانی‌ول برای ادامه فعالیت ناوگان استفاده کرده‌اند.

منبع:

aviationweek

#موتور هوایی #تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها