موتور روزآمد لیپ

موتور روزآمد لیپ در آستانه ثبت رکوردی جدید

موتور روزآمد لیپ

در حالی که بیش از ۷۵ درصد از موتورهای توربوفن متوسط، ویژه نصب بر روی جت‌های مسافربری باریک‌پیکر با مشکلات جدی در زنجیره تامین روبرو هستند، شرکت CFM اینترنشنال تمرکز خود را بر افزایش زمان بهره‌برداری عملیاتی از موتورهای توربوفن روزآمد لیپ معطوف کرده‌است.

مدیرعامل این شرکت، در حاشیه مراسم تحویل هواپیماهای ایرباس A320neo مجهز به موتور لیپ، به شرکت ایزی جت اعلام کرد تضمین کارکرد عملیاتی موتورهای لیپ در سطح رضایت‌بخش برای کاربران هم‌سنگ با موتور اثبات‌شده CFM56، از اولویت‌های اصلی کاری CFM اینترنشنال است. در حالی که موتور CFM56 برای رسیدن به این سطح از ثبات عملیاتی بیش از ۲۵ سال از تاریخ عرضه اولیه را سپری کرد، انتظار می‌رود این روند برای موتور لیپ سریع‌تر باشد.

عرضه نمونه‌های عملیاتی موتور لیپ به بازار از ۸ سال پیش آغاز شده‌است. نرخ استقبال از سفارش برای این موتور در تاریخ هوانوردی بی‌نظیر است و انتظار می‌رود رسیدن این موتور به استانداردهای بالا و اطمینان‌بخش بازه بهره‌برداری عملیاتی سریع‌تر از موتورهای خانواده CFM56 محقق شود. تعداد موتورهای لیپ تحویلی در سال ۲۰۲۳، با افزایش ۴۰ درصد نسبت به آمار مشابه برای سال ۲۰۲۲ روبرو بوده‌است.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، نزدیک به ۱۹۰۰ دستگاه از این موتور از خط تولید خارج شوند. ناوگان عملیاتی موتورهای لیپ تاکنون در قالب ۲۰ میلیون سیکل پروازی، بیش از ۱۴ میلیون ساعت پروازی را به ثبت رسانده‌اند. دردسرهای بزرگ برای موتورهای توربوفن دنده‌ای محصول پرت‌اندویتنی به‌عنوان رقیب اصلی موتورهای لیپ، فرصت ویژه‌ای را برای تصاحب بخش بزرگتری از بازار برای CFM اینترنشنال فراهم آمده‌است.

شرکت CFM اینترنشنال حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت فرانسوی سافران و شرکت آمریکایی جنرال الکتریک است. جنرال الکتریک اخیرا تغییر ساختار خود را تکمیل کرده و از این پس با نام GE Aerospace به کار خود ادامه می‌دهد.

منبع:

aviationweek

#CFM اینترنشنال #موتور لیپ #موتور توربوفن

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها