معامله بزرگ توربین گازی با چین

آلمان معامله بزرگ توربین گازی با چین را متوقف کرد

معامله بزرگ توربین گازی با چین

دولت آلمان، فرآیند واگذاری بخش توربین‌های گاز شرکت راه‌حل‌های انرژی مان به یک شرکت چینی را متوقف کرد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که روابط تجاری بین چین و اتحادیه اروپا، روند فزآینده‌ای از تنش‌ را تجربه می‌کند. بنابر اعلام وزارت اقتصاد آلمان، علت توقف فرآیند واگذاری این واحد فناور به شرکت چینی، ملاحظات امنیت ملی و حفظ منافع آلمان و اتحادیه اروپا اعلام شده‌است.

نخستین بار در ژوئن ۲۰۲۳، برنامه فروش شرکت مان انرژی به شرکت دولتی توربین‌های گاز لانگجیانگ‌ چین رسانه‌ای شد. در سپتامبر همان سال، مدیران ارشد شرکت راه‌حل‌های انرژی مان تاکید کردند که نهایی‌شدن این معامله نیاز به تایید دولت آلمان دارد. شرکت چینی مذکور، بخشی از شرکت بزرگ دولتی صنایع کشتی‌سازی چین موسوم به CSSC است. پیش از این، برخی از سیاستمداران ارشد آلمانی، از احتمال بکارگیری توربین‌های گاز مبتنی بر فناوری مان برای تامین نیروی پیشران شناورهای نظامی چینی ابراز نگرانی کرده بودند.

بخوانید: “واگذاری بخش توربین های گاز کوچک مان انرژی به چین

وزارت خارجه چین نسبت به این اقدام دولت آلمان واکنش نشان داده و آن را مداخله سیاسی در یک توافق تجاری ساده قلمداد کرده و برلین را به مانع‌تراشی در مسیر تحقق این توافق تجاری متهم کرده‌است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین به تمایل کشور متبوعش برای افزایش روابط تجاری مبتنی بر منافع دو طرفه با اتحادیه اروپا تاکید کرده‌است.

در عین حال مدیران ارشد شرکت راه‌حل‌های انرژی مان تاکید ورزیدند که تابع سیاست‌های دولت آلمان خواهند بود و اقدامات لازم برای توقف این معامله را آغاز کرده‌اند. بیش از ۱۴ هزار نفر در شرکت راه‌حل‌های انرژی مان مشغول بکار هستند. همچنین، دولت آلمان به این شرکت فناور توصیه کرده که وابستگی خود به شرکت‌های چینی را کاهش دهد.

منبع:

reuters

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها