توربین گاز بومی کره جنوبی

توربین گاز بومی کره جنوبی در مسیر تثبیت کارآمدی

توربین گاز بومی کره جنوبی

شرکت دوسان کره جنوبی، با اعلام پایان دوره بهره‌برداری یکساله اولیه از نخستین توربین گاز پرقدرت بومی ساخت خود در نیروگاهی در این کشور، از تثبیت کارآمدی این ماشین خبر می‌دهد. نخستین توربین گاز پرقدرت ساخت کره جنوبی، از پایان ژوئیه سال ۲۰۲۳، در نیروگاه سیکل ترکیبی گیمپو مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مالکیت این نیروگاه به شرکت برق منطقه غرب کره موسوم به KOWEPO تعلق دارد.

سال گذشته با عرضه نخستین توربین گاز بومی کره جنوبی، مالکان نیروگاه‌های این کشور نسبت به استفاده از آن نظر مثبتی نداشتند. اما اکنون با گذشت یکسال از بهره‌برداری موفق این ماشین، شرکت دوسان ادعا می‌کند که پاسخ همه شبهه‌ها نسبت به کیفیت و کارآمدی محصول خود را داده‌است. نخستین توربین گاز پرقدرت ساخت کره جنوبی در مدت یکسال بهره‌برداری اولیه خود، برق موردنیاز بیش از ۳۸۰ هزار خانوار را تامین کرده‌است.

انتظار می‌رود تا پایان اکتبر سال جاری میلادی، بازه ۸ هزار ساعتی طراحی‌شده برای ارزیابی اولیه کارایی و عملکرد اولین توربین گاز بومی ساخت کره جنوبی در نیروگاه گیمپو به پایان برسد. دوسان نخستین توربین گاز پرقدرت ساخت خود را به اسم S1 نام‌گذاری کرده و مدعی است که قیمت آن نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی ارزان‌تر است. شرکت KOWEPO اعلام کرده که یک واحد دیگر از این توربین گاز را در مارس ۲۰۲۵ برای نصب در نیروگاه سیکل ترکیبی گیمپو خریداری خواهد کرد.

بخوانید:آغاز بهره‌برداری عملیاتی از اولین توربین گاز بومی کره جنوبی

نیروگاه گیمپو با سرمایه‌گذاری معادل ۵۶۲ میلیون دلار ساخته‌ شده‌است. دوسان دومین توربین گاز سفارش‌داده‌شده برای نصب در نیروگاه گیمپو را با عنوان ماشین S1U نام‌گذاری کرده و آن را به قیمت ۹۷ میلیون دلار می‌فروشد. طبق آخرین گزارش واحد کنترل نیروگاه گیمپو، توربین گاز S1 محصول دوسان با توان خروجی ۲۰۰ مگاوات، مشغول به کار است که این مقدار معادل ۷۰ درصد توان خروجی بیشینه ۳۰۰ مگاواتی آن است.

بنابر اعلام دولت کره جنوبی، نیروگاه‌های این کشور تاکنون بالغ بر ۱۶۵ واحد توربین گاز صنعتی از سه تولیدکننده اصلی شامل جنرال الکتریک، زیمنس و میتسوبیشی تامین کرده‌اند. ارزش مالی این ماشین‌ها، از مرز شش میلیارد دلار عبور می‌کند. همچنین در چرخه عملیاتی این توربین‌های گاز، بالغ بر سه میلیارد دلار صرف هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها شده‌است.

علاوه بر این، بطور متوسط سالانه بالغ بر ۱۶ میلیون دلار، صرف خرید قطعات یدکی برای توربین‌‌های گاز خارجی نصب‌شده در نیروگاه‌های کره جنوبی می‌شود. ارزش بازار توربین گاز نیروگاهی کره جنوبی در یک دهه پیش‌رو، بیش از نه میلیارد دلار برآورد شده و انتظار می‌رود با استفاده از توربین‌‌های گاز بومی و ارائه خدمات توسط شرکت دوسان، هزینه بهره‌برداری، نگهداری و سرویس این تجهیزات نسبت به شرایط موجود مبتنی بر استفاده از محصولات خارجی، دستکم ۲۰ درصد کاهش یابد.

منبع:

kedglobal

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها