موتورهای خانواده ایرباس A320

در این نوشتار، در قالب نمودار، به داده‌های مربوط به خانواده ایرباس A320 با تفکیک میانگین سیکل‌های پروازی در ماه که بر اساس نوع موتور آنها است، پرداخته می‌شود. این داده‌ها درست پس از اعلام مشکلات مربوط به موتور توربوفن دنده‌ای PW1000G توسط پرت‌اندویتنی منتشر شدند.

موتورهای خانواده ایرباس ۳۲۰

هواپیماهای قدیمی‌تر ایرباس ای320سئو (مجهز به موتورهای CFM56 و V2500) در سال 2019 بطور متوسط ​​121 سیکل پروازی ماهیانه را ثبت کرده‌اند. این نرخ متوسط برای هواپیماهای مجهز به موتور CFM56 به 124 سیکل پروازی ماهیانه و برای پرنده‌های مجهز به موتور V2500 به 118 سیکل پروازی ماهیانه می‌رسد. پس از همه‌گیری بیماری کووید19، از آنجایی که کاربران به دنبال کاهش مصرف سوخت در پروازهای خود بودند، هواپیماها با موتور قدیمی مورد استفاده قرار نگرفتند.

با این حال، با افزایش تقاضا و مشکلات مربوط به هواپیماهای جدیدتر، استفاده از هواپیماهای سئو دوباره احیا شده‌است. برای سال 2023، استفاده به میانگین تقریبا 100 سیکل در ماه بازگشت. به دلیل دشواری تولیدکنندگان هواپیما در افزایش تحویل به دلایل متعدد، هنوز هم به شدت بر روی هواپیماهای قدیمی سئو تکیه می‌شود.

بخوانید: راز موفقیت خانواده ایرباس A320

خانواده A320neo داستان کمی متفاوت دارد. پس از همه‌گیری بیماری کووید19، کاربران ترجیح دادند از هواپیمای جدیدتر خود استفاده کنند. در سال 2019، میانگین سیکل‌ها 125 در ماه بود (موتورهای لیپ در 128 سیکل، موتورهای توربوفن دنده‌ای در 123 سیکل). در پایان نیمه اول سال 2022، میانگین استفاده از موتورهای نئو، هر دو بالای 100 سیکل در ماه بود.

با این حال، پس از اظهارنظر پرت‌اندویتنی در ژوئیه 2022 در مورد مسائل مربوط به توربین پرفشار، این شرکت شاهد یک واگرایی در استفاده ناوگان بود. میانگین استفاده از هواپیماهای نئو با موتوهای لیپ از اوت 2023 تا فوریه 2024، به 122 سیکل در ماه افزایش یافته و تقریبا به سطح سال 2019 رسیده‌است.

این در حالی است که برای هواپیماهای نئو مجهز به موتور توربوفن دنده‌ای این میانگین 94 و برای فوریه 2024 کمتر از 75 سیکل در ماه بوده‌است. خارج‌کردن موتورها از وضعیت عملیاتی به علت نیاز به تعویض قطعات کلیدی مانند پره‌های داغ ردیف اول و دوم، یکی از اصلی‌ترین دلایل این رکود است. علاوه بر آن، تقاضای زیاد برای قطعات و کمبود عرضه و محدودیت فضای سایت‌های تعمیر و نگهداری وجود دارد. پرت‌اندویتنی انتظار دارد که اوج زمین‌گیرشدن هواپیماها در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد و پس از آن این موضوع نباید بدتر شود، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

منبع:

aviationweek

 

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *