تعمیر و نگهداری موتور لیپ
شرکت فرانسوی موتورهای هوایی سافران، با هدف کسب آمادگی برای پاسخگویی به تقاضای فزآینده تعمیر و نگهداری برای موتورهای توربوفن روزآمد لیپ، شبکه جهانی خود را تقویت میکند. برآوردهای سافران حاکی از آن است که درآمد حاصل از ارائه خدمات تعمیر و نگهداری به کاربران موتورهای لیپ، به میزان قابلملاحظهای بیشتر از خانواده موتورهای CFM56 خواهد بود.
سافران برای عملیکردن این پروژه، هماهنگی لازم را با شرکت جنرال الکتریک انجام دادهاست. این دو مجموعه بطور مشترک و به میزان مساوی، سهام شرکت CFM اینترنشنال توسعهدهنده موتورهای لیپ را در اختیار دارند. در حالی که سهم سافران از بازار خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای CFM56 حدود ۱۰ درصد است، این سهم برای موتورهای لیپ معادل ۵۰ درصد هدفگذاری شدهاست. نمونههای مختلف موتور لیپ، نیروی پیشران خانواده جت مسافربری ایرباس ای۳۲۰نئو، بوئینگ ۷۳۷مکس و کومک C919 را تامین میکنند.
بخوانید: “مراکز تعمیر و نگهداری موتور لیپ گسترش مییابند“
نخستین نمونه موتور لیپ در سال ۲۰۱۶ نصبشده بر روی یک فروند ایرباس ای۳۲۰نئو، وارد چرخه بهرهبرداری عملیاتی شد. انتظار میرود یک دستگاه موتور لیپ در بازه زمانی عمر عملیاتی خود، معادل ۲۲ تا ۲۵ سال بطور میانگین ۳ تا ۴ شاپ ویزیت را تجربه کند. برآوردها نشان میدهد نخستین شاپ ویزیت برای موتور لیپ بین ۸ تا ۱۰ سال پس از آغاز بهرهبرداری عملیاتی آن رخ میدهد. در حال حاضر، بیش از ۴ هزار فروند هواپیمای مسافربری مجهز به موتور لیپ در خدمت عملیاتی هستند.
انتظار میرود این تعداد تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود. همچنین، مطالعات آیندهپژوهی نشان میدهد تقاضا برای شاپ ویزیت موتورهای لیپ تا سال ۲۰۴۰، به ۵ هزار مورد در سال خواهد رسید. شرکت CFM اینترنشنال در راستای توسعه شبکه تعمیر و نگهداری موتورهای لیپ در روزهای پایانی اکتبر، یک مرکز جدید در فرودگاه بینالمللی کازابلانکا در مراکش را افتتاح کرد. این مرکز، امکان ارائه خدمات در قالب ۲۵۰ شاپ ویزیت در سال را بهعنوان ظرفیت اولیه دارد. در حال حاضر، بالغ بر ۱،۱ میلیارد دلار بودجه برای توسعه شبکه موتورهای لیپ خود اختصاص دادهاست.
منبع: