پرواز سوخو سوپرجت100 مجهز به موتور PD-8

خروج کشور‌های غربی از پروژه‌های مشترک با روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین، مشکلات گسترده‌ای را برای بخش‌های صنعت و فناوری این کشور دربرداشته است. روسیه در اوایل قرن 21 با هدف دستیابی به یک جت منطقه‌ای روزآمد، پروژه توسعه هواپیمای سوخو سوپرجت 100 مجهز به موتورهای سام146 را در دستور کار قرار داد. موتور سام146توسط شرکت پاورجت توسعه یافت. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌ روسی ساتورن و شرکت فرانسوی سافران است. خروج سافران از این شراکت پس از منازعات اخیر در اوکراین، تداوم بهره‌برداری مطمئن از ناوگان هواپیماهای سوخو سوپرجت100 و موتور سام146 را با تهدید جدی روبرو کرده‌است.

بخوانید: نصب موتورهای کارکرده بر روی جت مسافربری سوخو سوپرجت۱۰۰

روسیه در طرح جایگزین، توسعه موتور توربوفن بومی PD-8 را به اتحادیه موتورسازان این کشور موسوم به UEC سپرد و همچنین مقرر شد نمونه‌های جدید سوخو سوپرجت100 با تاکید بر استفاده حداکثری از قطعات و مجموعه‌های داخلی دنبال شود. برنامه توسعه موتور PD-8 با چالش‌های زیادی روبرو بود، اما نهایتا در نیمه مارس 2025، خبر انجام اولین پرواز آزمایشی این موتور نصب‌شده بر روی یک فروند هواپیمای سوخو سوپرجت100 رسانه‌ای شد. این پرواز 40 دقیقه به طول انجامید و هواپیما با سرعت 500 کیلومتر بر ساعت شتاب گرفت و به ارتفاع پروازی بیشینه 3 هزار متر دست یافت.

خدمه پروازی این هواپیما که از خلبانان آزمایشگر زبده روسی هستند، عملکرد موتور PD-8 در حین پرواز را پایدار و مطمئن ارزیابی کردند. این آزمایش پروازی به‌عنوان بخشی از برنامه ارزیابی صلاحیت پروازی موتور PD-8 انجام شد که انتظار می‌رود تا پاییز 2025 تکمیل شود. انتظار می‌رود تا پایان ماه مارس، آزمایش پروازی دو دستگاه دیگر موتور PD-8 بر روی هواپیمای سوخو سوپرجت100 انجام شود.

منبع:

aviation21

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *