موتور توربوفن سبک جدید رولزرویس

موتور توربوفن سبک جدید رولزرویس در آستانه دریافت تاییدیه

موتور توربوفن سبک جدید رولزرویس

بنابر اعلام رولزرویس، موتور توربوفن سبک روزآمد پرل ۱۰X شامل هسته مرکزی اثبات‌گر فناوری Advance2، با پشت سرگذاشتن بیش از ۳۴۰۰ ساعت آزمایش و ارزیابی، در آستانه دریافت تاییدیه صلاحیت پروازی برای نصب بر روی جت تجاری دوربرد داسو فالکون ۱۰X قرار دارد. در حاشیه نمایشگاه هوانوردی تجاری اخیر در ژنو سوئیس، سازندگان این موتور اعلام کردند که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از برنامه آزمایش صلاحیت پروازی شامل بررسی بازه‌های نگهداری، آزمایش تایپ، تست برخورد پرنده، ارزیابی عملکرد در باد جانبی و آزمایش آلایندگی با موفقیت انجام شده‌است.

همچنین برنامه آزمایشی این موتور در اکتبر ۲۰۲۴ با استفاده از یک فروند بستر آزمایشی پرنده از نوع بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ آغاز شد و بیش از ۲۳۰۰ ساعت آزمایش و داده‌برداری به ثبت رسیده‌است. بنابر اعلام مسئولان این برنامه در رولزرویس، آزمایش پروازی در سرعت بیشتر از ۰،۹ ماخ و ارتفاع پروازی ۴۵ هزار پا به زودی انجام خواهد شد.

بخوانید: رولزرویس آزمایش پروازی موتور توربوفن سبک جدید خود را آغاز کرد

شرکت داسو موتور پرل ۱۰X در سال ۲۰۲۱ را انتخاب کرد و نخستین نمونه پیش‌تولیدی آن یکسال بعد روشن شد و انتظار می‌رود به همراه جت تجاری جدید داسو تا اواخر ۲۰۲۷ وارد خدمت عملیاتی شود. پره‌های فن و چهار ردیف توربین کم‌فشار این موتور از نوع بلیسک است و کمپرسور پرفشار آن شامل شش طبقه بلیسک از جنیس تیتانیوم است. تولید نمونه‌های عملیاتی موتور پرل ۱۰X در مرکز تعالی موتورهای دو محوره رولزرویس در دالویتز آلمان انجام خواهد شد. این مرکز از ژوئن ۱۹۹۵ آغاز بکار کرده و ۲۴۰۰ نفر در آن مشغول بکار هستند.

منبع:

aviationweek

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest


0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها