موتور توربوفن پرل۱۰اکس

رولزرویس آزمایش پروازی موتور توربوفن سبک جدید خود را آغاز کرد

آزمایش پروازی موتور توربوفن پرل۱۰اکس

رولزرویس اعلام کرد پروازهای آزمایشی موتور توربوفن روزآمد پرل۱۰اکس خود را آغاز کرده‌است. قرار است این موتور بر روی جت تجاری دوربرد فالکون۱۰اکس محصول شرکت داسو نصب شود. رولزوریس برای انجام آزمایش‌های پروازی این موتور توربوفن سبک، از بستر آزمایشی پرنده خود که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ است، در تاسیسات توسان در آریزونا استفاده می‌کند. شرکت آمریکایی L3Harris تجهیزات لازم برای داده‌برداری از آزمایش پروازی موتور پرل۱۰اکس را بر روی این بستر تست پرنده نصب کرده‌است.

در قالب اولین مرحله از برنامه آزمایش پروازی این موتور، بوئینگ ۷۴۷ مجهزشده رولزرویس که موتور توربوفن پرل۱۰اکس را زیر بال خود داشت، در پروازی به مدت ۴ ساعت و ۲۷ دقیقه تا ارتفاع ۴۵ هزار پایی اوج گرفت. در این پرواز، موتور پرل۱۰اکس زیر بال راست در فاصله بین بدنه و اولین موتور نصب‌شده، در نقطه موردنظر متصل شده بود. در اتفاقی کم‌سابقه، از میان چهار موتور اصلی این جمبوجت، سه موتور از نوع RB211-524 و یک موتور از نوع ترنت۱۰۰۰ بود که پیش از این در قالب برنامه آزمایش پروازی مورد ارزیابی قرار گرفته بود و تکنیسین‌های رولزرویس آن را با موتور RB211 جایگزین نکرده بودند.

آزمایش‌های زمینی مفصلی بر روی موتور پرل۱۰اکس انجام شده که از جمله می‌توان به ارزیابی عملکرد محفظه احتراق کم‌آلاینده این موتور، مجهز به قطعات ساخته‌شده توسط چاپگر سه‌بعدی اشاره کرد. همچنین گیربکس قدرتمند این موتور در قالب تست‌های زمینی مورد ارزیابی قرار گرفته‌است. بنابر اعلام رولزرویس، تاکنون بالغ بر ۲۳۰۰ ساعت آزمایش توسعه‌ای و صحه‌گذاری بر روی نمونه‌های اولیه موتور پرل۱۰اکس انجام شده‌است.

موتور پرل۱۰اکس با نیروی پیشران ۱۸۲۵۰ پاوند، پرقدرت‌ترین عضو خانواده موتورهای توربوفن پرل است و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، نصب نمونه اولیه آن بر روی جت تجاری دوربرد فالکون۱۰اکس آغاز شود. برآوردها نشان می‌دهند این موتور و هواپیمای مذکور از سال ۲۰۲۷ وارد خدمت عملیاتی شوند.

منبع:

aviationweek

#رولزرویس #موتور توربوفن #سلول تست

۱ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها