بهرهبرداری از توربین گاز کلاس اف
در ششم ژوئن سال ۱۹۹۰، شرکت آمریکایی جنرال الکتریک اولین توربین گاز کلاس اف موسوم به GE7F را نیروگاه چسترفیلد در ایالت ویرجینا نصب و راهاندازی کرد. توان خروجی این ماشین ۱۴۷ مگاوات، بهرهوری آن ۳۴.۵ درصد و دمای هوای ورودی به بخش توربین آن ۱۲۶۰ درجه سلسیوس گزارش شدهاست. این نمونه پیشتولیدی در ابتدا در پیکربندی سیکل ساده مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس از سال ۱۹۹۲، استفاده آزمایشی از آن در پیکربندی سیکل ترکیبی آغاز شد.
توان خروجی این ماشین در پیکربندی سیکل ترکیبی، به ۲۱۴ مگاوات میرسید و بهرهوری آن ۴۵.۲ درصد اعلام شدهاست. متخصصان صنعت توربین گاز نصب ماشین ۷F در نیروگاه چسترفیلد را آغاز عصر طلایی فناوری توربین گاز قلمداد میکنند. بررسی مسیر تاریخی رشد این فناوری، روند تصاعدی شامل افزایش پیچیدگی و کارآمدی متناسب با نیاز بازار را تا سال ۲۰۱۵ نمایان میکند. از آن پس ورود توربینهای روزآمدتر شامل کلاس اچ معادلات بازار را تغییر داد.
بخوانید: “جنرال الکتریک چهار سفارش برای توربین گاز کلاس اف از چین دریافت کرد“
جنرال الکتریک مدعی است طراحی، تحقیق و توسعه توربینهای گاز کلاس اف را از دهه ۱۹۸۰ آغاز کرده و در قالب آن، دستاوردهای قابلملاحظه شامل درجه حرارت کارکردی، فناوری خنککاری و عملکرد آیرودینامیکی و حرارتی توربینهای گاز پرقدرت را محقق کردهاست.
جنرال الکتریک طرح توربین MS7001F را در سال ۱۹۸۷ معرفی کرد که با هدف افزایش بهرهوری، کاهش آلایندگی و کاهش هزینه برق تولیدی طراحی شدهاست. سالها بعد، بر اساس این طراحی، توربین گاز GE6F.01 به بازار عرضه شد. توان خروجی این کلاس ماشین اف در پیکربندی سیکل ساده به ۵۱ مگاوات میرسد. جنرال الکتریک در ادامه خانواده ماشینهای ۶اف و ۹اف را بر اساس همین طرح به بازار عرضه کرد.
بیش از ۱۵۰۰ واحد توربین گاز کلاس اف در نقاط مختلف جهان نصب و راهاندازی شده که کاربرد آنها در زمینههای مختلف شامل صنعت نیروگاهی، تولید همزمان برق و حرارت، محرک مکانیکی و بهرهبرداری صنعتی همچون آلومینیوم، پالایشگاه و صنایع غذایی قابل اشاره است.
منبع: