2016– نصب اولین توربین سری اچای
اولین توربین گازی سری اچای از محصولات شرکت جیئی موسوم به 9اچای.01 با توان خروجی 397 مگاوات و بهرهوری 62.22 درصد در نیروگاه بوشان فرانسه نصب شد. در کشور فرانسه و در سال 2017، این پروژه بهعنوان پروژه برتر سال در حوزه نیروگاهی معرفی شد.
2017 – عرضه ماشین الام9000
با افزایش تقاضا در بازار برای توربینهای گاز سبک و متوسط برگرفته از موتورهای هوایی، شرکت جیئی ماشین اِلاِم9000 با توان خروجی 67 تا 75 مگاوات را به بازار معرفی کرد. این توربین گاز صنعتی برپایه موتور توربوفن جیئی90 طراحی شدهاست. موتور جیئی90 نیروی پیشران هواپیمای بوئینگ 777 را تامین میکند.
2017 – عرضه اولین ماشین 7اچای.01
جیئی و توشیبا با مشارکت یکدیگر، شش توربین گاز 7اِچاِی.01 و دو توربین بخار را در نیروگاه حرارتی نیشیناگویا در منطقه آیچی ژاپن نصب کردهاند. اولین بلوک که شامل سه واحد توربین گاز است، در سپتامبر 2017 به بهرهبرداری رسید و به بهرهوری 63.08 درصد در پیکربندی سیکل ترکیبی دست یافت که بالاترین رکورد تا آن زمان به شمار میرود. بلوک دوم و نهایی این نیروگاه در بهار سال 2018 عملیاتی شد.
2018 – عرضه اولین ماشین اچای با قابلیت استفاده از دو سوخت
در ژوئن 2018، شرکت پیاسئیجی بهرهبرداری عملیاتی از نیروگاه سیکل ترکیبی سیوارِن 7 در ایالت نیوجرسی آمریکا را آغاز کرد. توربین گاز 7 اچای .02 با توان خروجی 540 مگاوات اولین توربین گاز کلاس اچ در جهان به شمار میرود که میتواند از دو نوع سوخت مختلف استفاده کند. این توربین گاز به گونهای طراحی شده که قادر است از گاز طبیعی و نفت کوره با سولفور بسیار پایین استفاده نماید.
2019 – عرضه اولین ماشین 9اچای.02
جنرال الکتریک بزرگترین توربین گاز سری اچای خود موسوم به 9اِچاِی.02 را با توان خروجی 571 مگاوات برای نصب در نیروگاه سیکل ترکیبی 1440 مگاواتی پاسیرگودانگ متعلق به شرکت اسپیجی به مالزی منتقل کرد.
منبع:
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هشتم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)




