سازمان هواپیمایی کشوری اوکراین، اخیرا امریهای را صادر کرده که بر اساس آن، کلیه بهرهبرداران هواپیما ترابری سنگین آنتونوف 124 باید دیسک موتورهای نصبشده بر روی این هواپیما را مورد بازرسی قرار دهند. نیروی پیشران هواپیما غولپیکر آنتونوف 124 توسط موتورهای توربوفن دی18تی، محصول موتورسیچ و ایفچِنکو پراگرس تامین میشود. سازمان هواپیمایی کشوری اوکراین، این امریه را پس از آن منتشر کرد که یک فروند هواپیما آنتونوف 124 یک حادثه بسیار پرخطر را پشت سر گذاشت و پس از بررسی دقیق جوانب مشخص شد که نقص در دیسک طبقه دوم کمپرسور میانی موتور نصبشده بر روی آن، علت اصلی بروز آن حادثه بودهاست.
بر این اساس، از دارندگان هواپیما آنتونوف124 خواسته شده تا در سریعترین زمان ممکن، دیسک طبقه دوم کمپرسور موتورهای دی18تی سری 3 را مورد بازرسی قرار دهند. این امریه از تاریخ 25 مارس الزامآور است و مقامات اوکراینی اعلام کردند که به زودی رهنمودهای بیشتر و دستورالعملهای لازم برای انجام اقدامات اصلاحی را صادر خواهند کرد. در این مرحله، کلیه کاربران هواپیما آنتونوف124 باید ظرف 6 ماه آینده، شیارهای نگهدارنده دیسک طبقه دوم کمپرسور را مورد بازرسی قرار داده و نتایج این آزمایش غیرمخرب را در اختیار شرکتهای موتورسیچ و ایفچِنگو پراگرس قرار دهند. در صورت کشف نشانهای از ترک در این ناحیه، حتما موتورها باید از هواپیما جدا شده و اقدمات اصلاحی روی آنها صورت گیرد.
منبع:
*سانحه برای غول آنتونوف و دردسرهای آن
*واماندگی پره کمپرسور؛ قاتل غول آنتونوف (سوانح هوایی بخش سوم)